loading...
به سوی نور
boss بازدید : 2916 پنجشنبه 08 خرداد 1393 نظرات (8)

 

در سال 359 ق.م فیلیپ دوم پادشاه مقدونیه، ‌حكومت خود را توسعه داد و رهبری خویش را بر یونان تحمیل كرد. وی تقریباً بر تمامی یونان حكمروایی كرد تا آن كه در سال 336 اسكندر مقدونی پرورش یافتة ارسطو و شاگرد او جانشین وی می‌شود. با روی كار آمدن وی جنگ‌های زیادی صورت گرفت و پس ازسلطه نهایی بر تمامی یونان از جمله آتن، گستره متصرفات خود را به سوی شرق یونان،‌آسیای صغیر و سرزمین پهناور ایران كشاند. وی در سال 334 ق.م در نبرد گرانیك بر ایرانیان چیره شد و شهرهای یونانی آسیای صغیر را تصرف كرد. در جنگی با داریوش سوم در ناحیة ایسوس بر او غلبه یافت و نیز در جنگ دیگر در دشت گوگمل (شرق دجله) سپاه ایران را به فرماندهی داریوش سوم شكست داد. از سالهای 331 ق.م به بعد ایران را كاملاً در تسخیر خود درآورد. با مرگ اسكندر در سال 323 ق.م بین سرداران وی بر سر متصرفات، جنگهایی صورت گرفت كه در نهایت تمامی قلمرو و فتوحات اسكندر به سه بخش وسیع تقسیم گردید. بطالسه در مصر،‌سكولیان در  بین النهرین ( ایران و.)، آنتی گونها در یونان و مقدونیه حكمروایی كردند.

در قرن دوم ق.م یونان بخشی از روم شرقی (بیزانس) شد كه تا قرن 15.م ادامه داشت در سالهای 652 به بعد مسلمانان به قبرس و جزایر جنوبی سرزمین یونان از جمله رودوس دست یافتند وبعدها جزایری چون سارونی و كرت و  را تصرف كردند. بیشتر این تصرفات اكنون جزو جزایر جنوبی یونان فعلی است. در زمان تركهای عثمانی،‌مسلمانان ترك به قسمتهای شمالی و بخشهایی از یونان دست یافتند كه با اضمحلال و انقراض امپراطوری بیزانس در اواسط قرن پانزدهم وسقوط قسطنطنیه و اوج‌گیری قدرت و توسعه فتوحات عثمانیها تا پایان همین قرن یونان فعلی در تصرف عثمانیها بود. تسلط تركهای عثمانی تا قرن نوزدهم وجود داشت. در طول این سالها شورشهای محلی صورت می‌گرفت كه عموماً سركوب می‌شدند. با تضعیف امپراطوری عثمانی،‌شورشهای استقلال طلبانه شكل تازه‌ای به خود گرفت یكی از رهبران جنبش ضد عثمانی شخصی بنان ریكاس فرائیوس بود كه در سال 1796 بدست قوای عثمانی دستگیر و سال بعد اعدام شد.

 

در جنگهای سالهای 1727  1826. قوای عثمانی كه متحمل خسارات شدیدی شدند، ‌سرانجام منجر به انعقاد پیمان آدیانوپل در سال 1829 شد كه با مداخله دولتهای مقتدر اروپایی این جنگها به نفع یونان پایان یافت و به یونان وعدة خود مختاری داده ‌شد. روسیه و انگلستان و فرانسه درسال 1832 با اعمال نفوذ خود استقلال كامل یونان را از عثمانی گرفتند و حكومت پادشاهی را در این كشور مستقر ساختند. و « اُتوی اول »، پسر لویی پادشاه باواریا (درجنوب آلمان غربی) را در سن هفده‌سالگی به پادشاهی این كشور گماشتند. وی ابتدا روشی استبدادی در پیش گرفت اما كودتای نظامی سال 1843.م او را وادار به پذیرش قانون اساسی و تشكیل پارلمان نمود. « اتو » در سال 1862 از سلطنت خلع شد. پس از اتو مجمع یونان « ژرژ اول » را در سال بعد به سلطنت انتصاب كرد كه در همین سال یك قانون اساسی برای این كشور تدوین نمود. در سال 1908. م  جزیره كرت جزیی از خاك یونان شد و در سال 1909 الئوترپوس به عنوان نخست وزیر بر سركار آمد و تا زمان مرگش از موثرترین شخصیتهای سیاسی یونان به شمار می‌رفت.

درسال 1923 « ژرژ دوم » براثر فشار مخالفان جمهوری‌خواه، كشور را ترك كرد. به دنبال آن در سال 1924 در این كشور اعلام جمهوری شد. به دلیل ضعف حكومت جمهوری در تأمین خواسته‌های مردم و اداره كشور در سال 1935 كودتایی رخ داد. كودتاچیان شاه را به كشور بازگرداندند و ژرژ قانون اساسی را لغو و دولت دیكتاتوری « ژنرال متاكساس » را حاكم كرد. با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1941 نواحی عمده یونان اشغال گردید. دراین زمان تا پایان جنگ نیروهای ضد رژیم سلطنتی و اشغالگران فاشیست به مبارزة سختی با یكدیگر پرداختند. با پایان یافتن جنگ و خروج اشغالگران نازی از یونان در سال 1944 دولت دست ‌نشانده انگلیس زمام امور را در دست گرفت و از تمامی نیروهای مبارز خواسته شد تا سلاحها را زمین گذاشته و آماده انجام رفراندوم باشند. با این ترفند به كشتار و دستگیری مبارزان پرداختند، اما مبارزان مجدداً تشكیل سازمان داده و ارتش دمكراتیك یونان را به وجودآوردند و جنگ شدیدی را علیه رژیم سلطنتی آغاز كردند.

وضعیت بعد از جنگ دوم جهانی ضعف مفرط انگلیس درحمایت از دولتهای دست‌ نشانده و سركوب جنبشهای رهایی‌بخش، زمینه را طوری فراهم‌آورد تا ابرقدرت تازه‌نفس وارد صحنه جهانی شود و تقریباً جایگزین قدرتهای ضعیف فعلی گردد. آمریكا كه دراین زمان یكی از غولهای اقتصادی و نظامی نام گرفته بود و از ناحیه جنگ اول و دوم جهانی خسارات مستقیم و چندانی هم ندیده بود وارد كارزار شد، و در سال 1946 كنگره این كشور قانونی را اعلام كرد كه طبق آن در هر نقطه از جهان اگر صلح جهانی ( در حقیقت منافع آمریكا و ) در خطر باشد آمریكا مجاز است نیروهای خود را وارد معركه كند. تقریباً در همین سالها یونان همچون دیگر كشورهای تحت نفوذ استعمار،‌شاهد ورود ابرقدرت تازه‌نفس بود. آمریكا از این تاریخ به بعد نفوذ خود را در یونان نیز گسترش داد و با حمایت از رژیم سلطنتی به سركوب حركتها و مبارزات داخلی و مردمی پرداخت.

در سال 1952 « الكساندر پاپاگوس » به نخست وزیری رسید و دولت نسبتاً مستقلی تشكیل داد او سه سال بعد درگذشت و « كنستانتین كارامانلیس» جانشین وی شد. در سال 1963 به دنبال اختلاف نظرهایی كه بین او و شاه بروز كرد وی از سمت خودكناره‌گیری نمود و به فرانسه رفت. « جرج پاپاندرئو » در سال 1964 دولت جدید یونان را تشكیل داد كه دارای گرایشات ضد آمریكایی بود. در سال 1965 كنستانتین دوم پسر پل اول به سلطنت رسید كه در آغاز كار با اختلاف با تركیه بر سر قبرس روبرو شد. در سال 1966 پاپاندرئو از نخست وزیری بركنار شد و تا سال 1967 سراسر یونان بحران و اغتشاشات زیادی را شاهد بود. در سال 1967 با كودتای نظامی كه یك افسر امنیتی بنام « پاپادوپولوس » وگروهی از همكارانش انجام داد خود به عنوان نخست‌وزیر قدرت را در دست گرفت و كنستانتین دوم پادشاه یونان كشور را ترك نمود.بدین ترتیب تغییر حكومت در درون نیروهای حاكم بر یونان صورت گرفت اما استبداد همچنان حاكم بود و رژیم نظامی سرهنگها با بازداشتها، دستگیریها و سركوب‌ها، حكومت خود را بر كشور ادامه داد.

 

در1974 به دنبال مبارزات مستمر مردم با سلطنت، حكومت سلطنتی ملغی و رژیم جمهوری اعلام شد و هفت سال حكومت نظامیان در آن كشور پایان یافت. كنستانتین كارامانلیس كه در سال 1955 از سوی شاه به ریاست حكومت منصوب شده و حدود هشت سال زمامداری كرده‌بود، در این تاریخ به نخست وزیری انتخاب شد و گیفریكیس كه با كودتایی در سال 1973 علیه حكومت سرهنگها به قدرت رسید، به ریاست جمهوری یونان انتخاب شد.در1980 كارامانلیس مجدداً به نخست‌وزیری برگزیده شد. در دوره كارامانلیس،‌یونان به غرب و بویژه آمریكا بسیار نزدیك شد، وی با سیاستهای محافظه كارانه خود سعی داشت این مسیر را تقویت نماید. او به همراه دولتهای محافظه‌كار تلاش كرد تا در پیمان نظامی ناتو و جامعه اقتصادی اروپا، ( از عمد‌ه‌ترین سازمانهای غربی) نقش فعال داشته باشد. اگرچه به دلیل اختلافات یونان با تركیه بر سر مسألة قبرس مانع بزرگی بر سر الحاق یونان به ناتو به وجود آمد، اما بازار مشترك توانست یونان را در خود جای دهد. كودتای نظامی در تركیه در سال 1980 باعث شد تا حدودی اختلافات یونان با تركیه كاهش یابد و به دنبال آن ژنرال كنعان اورن با پیوستن كشور یونان به ناتو موافقت كرد. در این میان تظاهرات عظیم تركیه هم نتوانست مانع پیوستن یونان به پیمان ناتو گردد.

در1981سوسیالیستها با یك خط مشی ضد آمریكایی ـ ناتو در انتخابات پیروز شدند، ‌نتیجة آن پیروزی آندرآس پاپاندرئو به عنوان نخست‌وزیر یونان برگزیده شد.  وی با اعلام خط مشی خروج از پیمان ناتو وبازار مشترك،‌تلاش در برچیدن پایاگاههای نظامی آمریكا، ‌برقراری روابط اقتصادی با كشورهای مختلف جهت تأمین نیازها ورفاه مردم، دولت خود را تشكیل داد. در1984در پی اختلاف وی با رئیس جمهور،‌كارمانلیس رئیس جمهور وقت از مقام خود استعفا داد و « سارچه راكلیس » از حزب پاسوك به ریاست جمهوری این كشور انتخاب شد. در همین سال حزب پاسوك ( یكی ازاحزاب قدرتمند یونان) در انتخابات مقام اول را به دست آورد و « پاپاندرئو » رهبر این حزب برای بار دوم مقام نخست وزیری را در دست گرفت.

 

حدود و موقعیت جغرافیایی یونان

مساحت یونان 944/131 كیلومتر مربع (آبی 1140 كیلومترمربع و خشكی 130800 كیلومتر مربع) كه 80% آن سرزمین اصلی و بقیه را جزایر فراوان تشكیل می‌دهد. جزایر كرت 8331، اویا 3655، لسبوس 1631،‌رودس 1404 كیلومترمربع از وسیع‌ترین جزیره‌ها به شمار می‌آیند . این كشور در جنوب شرقی اروپا، قسمت جنوبی شبه جزیره بالكان دارای بیش از سه هزار جزیره است، كه تا نزدیكی سواحل تركیه گسترش دارد. یونان از شمال به كشورهای مقدونیه و بلغارستان،‌از شمال غربی به آلبانی، از شمال شرقی به تركیه و از شرق به دریای اژه، از طرف جنوب به دریای مدیترانه و از غرب به دریای ایونی(یونان) محدود می‌گردد. نیز مرزها با آلبانی 282 كیلومتر، بلغارستان 494 كیلومتر، تركیه 206 كیلومتر و با مقدونیه (یوگسلاوی سابق) 246 كیلومتراست.

     یونان كشوری كوهستانی با پستی و بلندی است. پیندوس و رودوپ مهمترین رشته كوههای آن و دریاهای اژه، مدیترانه وایونی این كشور را احاطه كرده‌اند، كه دارای بیش از سه هزار جزیره‌اند و تعداد كمی از آنها مسكونی است. جزایر كرت، اویا، رودس،‌كركرا (كورفو) كفالینیا، زاكینتوس،‌آگیا، تاسوس،‌لسبوس،‌خیوس، میكونوس و لیمنوس از آن جمله‌اند .آب و هوای این كشور معتدل،‌مرطوب بارانی با تابستان‌های گرم و خشك است. بلندترین ارتفاع رشته‌كوه قله المپ (ا‌كوه قله المپ (ا است.

پایتخت و شهرها

شهر تاریخی وقدیمی آتن كه از پر جمعیت‌ترین شهرهای این كشور می باشد پایتخت یونان است و بیش از یك سوم جمعیت (بیش از سه میلیون) را در خود جای داده ‌است شهرهای بزرگ این كشور عبارتند از: تسالونیك 707200 نفر، پاترا 000/155نفر، ایراكلیون 000/110 نفر،‌لاریا  000/103 نفر، ولوس 500/107 نفر، كاولا 375/57 نفر، خانیا 62976 نفر، یونان از 53 ایالت تشكیل شده است كه هر ایالت زیر نظر فرماندار منتخب دولت مركزی اداره می‌گردد.

       بنادر مهم این كشور پیرآس، سالونیك، ایراكلیون،‌پاترا، ولوس نام دارند، به جز آتن، مهمترین استانهای یونان از این قرارند:

ـ اپیروس : آرتا، پرهوزا، تسپرونیا، یوآنینا ..

ـ پلوبونیزوس : آفایا،‌آركادیا، آرگولیس، الیس، كورنیتوس،‌راكونیا، مسینینا..

ـ تراكیا‌: اوروس،‌رودوپی، اكسانتی،‌كموتینی.

ـ تسالیا : تریكالا، لاریسا،‌كاردیتسا، مگنزیا .

ـ مقدونیه : تسالونیك،‌ایماتیا، پیرآ، خالكیدیكی، كاستوریا .

ـ كوزانی : گره‌ونا، پلا، دراما، فلورنیا، كاوالا، كیلكیس .

ـ یونان مركزی : آینكا،‌ائوریتانیا، بئوسی، تیرتیس،‌آیترلیا، اویا،‌پیرآس، فولكیس‌‌.

ـ جزایر كرت :  ایواكلیون،‌رتیمنون،‌خانیا،‌راستیون ..

‌جزایر دریای ایونی : زاكینتوس، كفالونیا،‌كركیرا (كرفوا) آرگوستولیون.

 

جغرافیای انسانی

زبان مردم، یونانی 98% و زبان تركی، انگلیسی،‌فرانسوی، عربی و  رواج دارد. میزان سواد 97% كه شامل 5/96% زنان است.

بنا به آخرین سرشماری(2002 م)جمعیت یونان000/850/10نفر و بیشترین جمعیت در آتن پایتخت حدود 922/072/3 است كه حدود 63% شهر نشین و بیشتر در شهرهای آتن، تسالونیكی و منطقه مقدونیه،‌غرب پلوپونز و برخی جزایر اطراف آن زندگی می‌كنند.

تركیب جمعیت 14-0ساله 8/14% ،64- 15ساله1/67% ، بالای 65 ساله1/18% و نرخ رشد جمعیت2/0% ،میانگین عمر درمجموع 74/78 سال كه زنان 48/81 و مردان17/76 می‌باشد. نرخ ایدز در بزرگسالان 16%  و تعداد آنها هشت هزار نفر كه كمتر از صد نفر فوت كرده‌اند.(1999)

98% مردم از نژاد یونانی ـ هلنی و بقیه ترك، اسلاو،‌آلبانی، بلغاری و  هستند مذهب 98% مردم ارتدكس یونانی 3/1% مسلمان و 7% پیرو ادیان ارمنی، یهودی، كاتولیك و  هستند. با توجه به اینكه مذهب ارتدكس خود را اصولگرا ومسیحی‌تر از دیگر فرق می‌داند، گرایش و اعتقادات مذهبی مردم نسبت به سایر مذاهب بیشتر است البته در دهه‌های اخیر به سبب نفوذ فرهنگ غربی و آمریكایی تأثیرات منفی به ویژه بر نسل جوان گذاشته‌ است.

مسلمانان شامل دوگروه هستند،‌مسلمانان ترك، در سه استان شمالی كه از دوره حاكمیت عثمانی باقی مانده‌اند كه بنا به قرارداد معروف لوزان (1923م) اقلیت ترك در یونان و اقلیت یونانی در تركیه فعلی طبق شرایطی كه در آن قید شده در دو كشور مستقر و دارای حقوق مشخص هستند البته، در یك سده گذشته به دلایلی جمعیت مسلمانان ترك روبه كاهش بوده و اكنون حدود130 ـ 120 هزار نفر می‌باشند. گروه دیگر مسلمانان،‌مهاجرین مسلمان هستند كه آمار غیر رسمی آنان را 70-50 هزار نفر گفته‌اند كه از كشورهای عربی، شبه قاره، ایران و .. می‌باشند.  


منبع:ourhistory.mihanblog.com

 


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مریم در تاریخ 1396/04/19 و 14:18 دقیقه ارسال شده است

چقدر خوب
خیلی عالی بود.کامل و جالب بود
پاسخ : سپاس از نظردهی شما
موفق باشید

این نظر توسط میلاد در تاریخ 1393/03/14 و 11:35 دقیقه ارسال شده است

خیلی خوب بود
استفاده شدومتشکرم
سایت بسیارخوبی هست

این نظر توسط wind در تاریخ 1393/03/11 و 11:53 دقیقه ارسال شده است

مدیرمحترم سایت به سوی نور:
تاریخچه کاملی ازخواستگاه بزرگان علم وادب جهان ارائه فرمودیدکه قابل تقدیر وتشکراست.
یونان علاوه برتاریخی کهن، ازتمدنی بزرگ نیزبرخورداراست.
اماکن تاریخی آتن وشهرهای دیگریونان،برغنای این تمدن افزوده وازیونان کشوری استثنایی وموردتوجه ساخته است.
ازشمابرای ارسال این مطلب زیبا وخواندنی بسیارمتشکرم
موفق باشید.

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1393/03/10 و 23:32 دقیقه ارسال شده است

باسلام وعرض تشکرازمدیرمحترم سایت:
یونان یکی ازکشورهایی است که همواره موردتوجه واحترام مردم دنیابوده وهست.
البته جنگهای بسیارزیاد مثل ایران،درگیری های داخلی وپادشاهان جنگ طلب،برتاریخ این کشورتاریخی صدمات فراوانی واردنموده است.این کشور،همچون ایران ،صاحب بزرگان علم ودانش است وازاین جهت شباهتهای فراوانی دارند.
ازشمامتشکرم که مطلب خوبی راارائه نمودید.

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1393/03/10 و 19:17 دقیقه ارسال شده است

از شما بابت ارسال این مطلب بسیار خوب در مورد این کشور باستانی و زیبا و پرورش دهنده دانشمندان بزرگ و تاثیرگذار بسیار سپاسگزارم . هر وقت نامی از یونان برده می شود حس خاصی که توام با صلابت و شکوه و احترام است در خودم احساس می کنم . تمدن و فرهنگ غنی آن ستودنی است .
متشکرم ، اطلاعات بسیار خوبی به ما دادید.

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1393/03/10 و 15:26 دقیقه ارسال شده است

مدیرمحترم سایت:
ازشمامتشکرم که اطلاعات بسیارخوب وکاملی ازاین کشورکه مهدتمدن وعلم است دراختیارماکاربران قراردادید.
باآمارواطلاعاتی که دادید،مشخص است که این کشور،درواقع کشوری خاص است.وبایدبااحترام ازآن یادکرد.
احترام به پیشینه این کشور،که صاحب فرهنگی غنی،تمدنی غنی،ودانشمندانی است که هرکدام پایه گذارشیوه ای نوین درعلم ودانش بوده اند
ازمطلب خوبتان خیلی خوشم آمدواستفاده کردم
متشکرم

این نظر توسط amir در تاریخ 1393/03/10 و 12:00 دقیقه ارسال شده است

خیلی خوشحالم که این کشورباستانی وبسیارزیبادرسایت معرفی گردید.
مطلبی فوق العاده خوب واطلاعاتی عالی ازیونان ارائه شد.
ازشمابسیارمتشکرم

این نظر توسط HAMI در تاریخ 1393/03/10 و 10:25 دقیقه ارسال شده است

ازمدیرمحترم سایت بسیارمتشکرم که مطلبی جامع،کامل،وجزئیاتی بسیارخواندنی ازکشورباستانی ودرحقیقت خاطره انگیز یونان ارسال نمودند.
یونان مهدعلم ودانش وکشوری بینظیراست.
بزرگانی چون ارسطو،اقلیدس،افلاطون،ارشمیدس،وسقراط بزرگ،همگی ازدل تمدن این کشورباستانی هستند.
آمارمیزان سواددراین کشورهم قابل توجه است که صدالبته ازکشوری که صاحب تمدنی چنین عظیم ودانشمندانی بزرگ است،امربعیدی نیست.
ازشمابرای این مطلب فوق العاده متشکرم
مرسی


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 31
  • آی پی امروز : 121
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 174
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 305
  • بازدید ماه : 1,024
  • بازدید سال : 17,930
  • بازدید کلی : 450,691