loading...
به سوی نور
hami بازدید : 294 پنجشنبه 22 تیر 1396 نظرات (1)

تورنادو، خشن‌ترین توفان طبیعت محسوب می‌شود. تورنادوها که حاصل توفان‌های تندری پرقدرت هستند، در عرض چند ثانیه موجب تلفات و ویرانی وسیعی ‌در ناحیه‌ای خواهند شد. این پدیده به صورت ابری چرخان و قیف مانندی است که انتهای آن رو به زمین بوده و سرعت باد چرخان در آن ممکن است به حدود ۳۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. مسیر در معرض خطر تورنادو می‌تواند دو کیلومتر عرض و صد کیلومتر طول داشته باشد. تعدادی از استان‌های ایران در معرض خطر تورنادو قرار دارند.

 

boss بازدید : 224 دوشنبه 12 تیر 1396 نظرات (0)

در مرز دوران زمین شناسی تریاسه و ژوراسیک در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش حدود ۶۰ درصد گونه های زندۀ روی زمین ناپدید شدند. دانشمندان، فعالیتهای آتشفشانی و آزاد شدن دی اکسید کربن را مسوول این فاجعۀ زیست محیطی می دانند، اما برای اثبات این فرضیه دانشمندان باید به دقت زمان این واقعه را تعیین کرده و از همزمانی آن با این انقراض بزرگ مطمئن شوند.

boss بازدید : 322 سه شنبه 09 خرداد 1396 نظرات (1)

در ۱۰۰ هزار سال پیش، گونه‌های انسان مانند متعددی بر روی زمین می زیستند. قبایلی از نئاندرتال های خشن و چهارشانه وجود داشتند که پای به اروپا و شمال غرب آسیا گذاشتند. دنیسوان های غارنشین هم در قاره آسیا پدیدار گشتند. افراد کوتاه قامت هابیت مانندی به نام هومو فلورسینز در اندونزی سکنی گزیدند. سرانجام، انسان های مدرن در قاره آفریقا اسکان یافتند.

boss بازدید : 301 پنجشنبه 10 فروردین 1396 نظرات (0)

بیگ بنگ: تیمی از محققان دانشگاه بریستول که در حال تحقیق روی فسیل زنده “سوسمار پل‌دماغی” یا “توآتارا” هستند راهی جدید برای اندازه‌گیری‌ نرخ فرگشت یا تکامل این موجودات مرموز یافته و به نظریه “فسیل‌های زنده” داروین اعتبار بخشیدند.

masoomeh بازدید : 337 شنبه 26 تیر 1395 نظرات (0)

حقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد نشان می دهد که انسانهای اولیه ی غارنشین در اروپا از گوشت انسان به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزمره، تغذیه می کردند. یک مطالعه بر روی فسیل استخوان ها در اسپانیا نشان می دهد که آدمخواری یک بخش طبیعی از زندگی روزمره در حدود ۸۰۰ هزار سال قبل میان انسان های اولیه در اروپا بود.

980x

masoomeh بازدید : 329 دوشنبه 22 اردیبهشت 1393 نظرات (4)

447px-LWA_with_Walt

 

اولین نظرها این بود که انقراض KT به دلیل تابش‌های انفجاری ستاره‌ای یک ابرنواختر در مجاورت آن رخ داده است. ولی اندازه‌گیری‌ سایر عناصر در خاک رس، که اگر نظریه‌ی ابرنواختر درست می‌بود، باید وجود می‌داشتند، سریع آن را رد کرد. سپس آنها نظریه‌ی ذیل را مطرح کردند:

masoomeh بازدید : 458 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (7)

در تاریخ زمین، پنج انقراض عمده وجود داشته است که انقراض در مرز کرتاسه-ترشیاری (KT) یکی از مهمترین آنها است. البته بزرگترین انقراض نبوده و صرفاً به خاطر اینکه پایان پادشاهی رکس و سایر دایناسورها است، مشهور شد.

 

Tyrannosaurus-Rex

masoomeh بازدید : 277 جمعه 29 فروردین 1393 نظرات (7)

 

 آیا تا به حال وارد خودرویی که زیر آفتاب پارک کرده، شده اید؟ داخل آن شبیه سوناست! گرمای درون خودرو به طرز عجیبی داغ تر از آن است که به نظر می رسد. اما چرا؟!

Greenhouse effect
نور خورشید از شیشه های خودرو به راحتی عبور می کند و بیشتر آن تبدیل به گرما می شود. درصدی از این گرما به امواج مادون قرمز تبدیل می شود که تابش این امواج، یکی از راههای خنک شدن جسم گرم است. اما نکته جالب اینجاست که...

masoomeh بازدید : 391 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (5)

                 پدیده های اقیانوسی,اقیانوس

 

پدیده عجیب و شگفت انگیز جریان جزرو مدی سرخ به نام شکوفه جلبکی نیز شناخته می‌شود. این اتفاق بویژه زمانی رخ می‌دهد که جلبک‌های موجود در رودخانه‌ها، دریا و یا آب‌های سرد دیگر به سمت خطوط ساحلی یورش برده و باعث می‌شوند رنگ آب به دلیل تجمع آن‌ها از بین رفته و تغییر کند.

این اتفاق مخصوصا در آب‌های ساحلی رخ می‌دهد. اگر چه بیشتر آن را به نام جریان جزر و مدی سرخ می‌شناسند ولی ...

masoomeh بازدید : 315 شنبه 13 مهر 1392 نظرات (4)

چرا ابر های باران زا تیره رنگ هستند؟شما هم حتما تا به حال متوجه این موضوع شده اید که احتمال بسیاری کمی وجود دارد تا ابرهای سفید باعث ریزش باران شوند. اما در مقابل ابرهایی که تیره تر هستند اغلب اوقات با باران همراه می شوند. بله این امر که بسیاری از ابرهای سفید باران زا نیستند در حالی که ابرهای باران زا معمولا دارای رنگی متمایل به خاکستری تیره هستند به طور کامل شناخته شده است . اما چرا ابر های باران زا تیره هستند؟

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 31
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 136
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 267
  • بازدید ماه : 986
  • بازدید سال : 17,892
  • بازدید کلی : 450,653