loading...
به سوی نور
masoomeh بازدید : 460 سه شنبه 16 اردیبهشت 1393 نظرات (7)

داستان زمین در سنگ‌های رسوبی‌اش نوشته شده است. این تغییرات کاملاً تدریجی هستند، انواع فسیل‌هایی که در لایه‌های رسوبی یافت می‌شوند، معمولاً فقط تفاوت کمی با لایه‌های زیرین دارند. ولی باقیمانده‌ی فسیل جاهایی وجود دارد که تغییرات در آن بسیار ناگهانی است. یکی از جهش‌های بسیار غیر عادی در این تاریخ، در مرز بین دوره‌ی (KT) است که در شصت و پنج میلیون سال پیش اتفاق افتاده. فسیل‌هایی که در تخته‌سنگ‌های رسوبی در پایان دوره‌ی کرتاسه یافت‌ شده‌اند، با آن‌هایی که متعلق به فقط کمی بعد، در دوره‌ی ترشیاری، به طور ناگهانی ناپدپد گردیدند. از جمله پوسته‌های پیچ‌دار صدف‌ها، که در اقیانوس‌های روی زمین صدها میلیون‌ سال پیش به وجود آمدند، به هیچ وجه در لایه‌های تخته‌سنگ‌های آغازی ترشیاری حضور ندارند. بسیار گونه‌های دیگری از موجودات دریایی از باقیمانده‌ی فسیلی ناپدید شده‌اند. دسته‌ی گسترده‌ای از درختان و گیاهان و پرندگان و نیز دایناسورها، پادشاهان مسلم صد و شصت میلیون ساله‌ی زمین، از تاریخ محو گردیده‌اند. حال به بررسی انقراض تی‌-رکس خواهیم پرداخت.

مدارک قابل بحثی در این مورد وجود ندارد. فقط کمی از قسمت‌های بدنش، بیشتر از ده میلیون سال قدمت دارد. فسیل‌های تی‌-رکس از رسوبات کرتاسه به دست آمده و هیچ فسیلی متعلق به رسوبات ترشیاری در دست نیست. اما مدارکی برای گفتن اینکه آیا جنایتی آنی رخ داده یا طی یک دوره‌ی میلیون ساله، آخرین رسوبات در دوره‌ی کرتاسه و اولین رسوبات دوره‌ی ترشیاری تشکیل شده‌اند، وجود ندارد. تا اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰، دیدگاه بسیاری از زمین‌شناسان، «« هم‌ریختی»» قراردادی بود. مبنی بر اینکه تمام تغییرات زمین‌شناسی به تدریج اتفاق افتاده است. انقراض KT ممکن است اتفاقی در نگاشت فسیلی به نظر برسد، ولی احتمالاً این حادثه در بیشتر از یک دوره‌ی چندین میلیون ساله به عنوان نتیجه‌‌ای از تغییرات آب و هوا یا تغییری در سطح دریا روی داده است.

در پایان این دهه، یک زمین‌شناس جوان آمریکایی، «« والتر آلوارز»» به این فکر افتاد که شاید دیدگاه قراردادی اشتباه باشد. آلوارز مشغول مطالعه‌ی کتاب تاریخ معتبری بود. سنگ آهک ««اسکاگلیاروسا»» خارج از شهر کوچک قرون وسطایی گابیو در ایتالیا وجود دارد. گابیو در رشته‌ کوه‌های آلپ واقع شده و سنگ آهک سرخ زیبایی روی سراشیبی دره‌های خارج شهر یافت می‌شود. این سنگ آهک میلیون‌ها سال پیش در اعماق اقیانوس قرار داشت. این سنگ، در کف اقیانوس با رسوب آهسته‌ی رگه‌‌های کلسیت‌های معدنی خارج از آب دریا به وجود می‌آمد و بعدها در پوسته‌ی زمین به کوه تبدیل می‌گردید. بسترهای سنگ آهکی ۴۰۰ متر ضخامت دارد و بدین ترتیب مدرک پیوسته‌ای از تاریخ زندگی بر زمین که طی صدها میلیون سال پوشیده است، شکل گرفته است. سنگ آهک زیر دریا شکل گرفته بود و بنابراین فسیل‌هایی که در بر داشت، فسیل موجودات ««ریشه‌پای»» هستند. این موجودات جانداران شناور کوچکی هستند که وقتی می‌میرند، به اعماق اقیانوس فرو می‌روند و در تخته سنگ آهکی به هم می‌پیوندند. آنها مشکلات تی‌-رکس را نداشتند. هر قطعه‌ی کوچک از سنگ آهک می‌تواند شامل صدها نوع مختلف از فسیل موجودات ریزپای باشد.

آلوارز توضیح می‌دهد که در حالیکه مشغول استخراج یک تحقیق علمی مهم اما روزمره یعنی مطالعه درباره‌ی خواص مغناطیسی سنگ آهک اسکاگلیاروسا بود، به این فکر می‌کرد که چرا دایناسورها منقرض شده‌اند. زمانی که او در سنگ آهک به مرز KT نگریست، کشف کرد که برخی از قطعه‌های بزرگ موجودات ریشه‌پای درست روی رگه‌های لایه‌های دوره‌ی کرتاسه یافت می‌شود ولی به هیچ وجه در لایه‌های دوره‌ی ترشیاری وجود ندارند. او به این نتیجه رسید که این حادثه واقعاً شبیه به یک انقراض ناگهانی بوده است. تکه‌های قابل دسترس تاریخ توسط استخوان‌های دایناسورها، امکان دارد با یک انقراض تدریجی بیشتر از میلیون‌ها سال سازگار باشد ولی تغییر ناگهانی در فسیل موجودات ریز ریشه‌پا طوری به نظر می‌رسد که گویی اتفاقی ناگهانی رخ داده است. آلوارز همچنین یادآور شد که بین آخرین لایه‌های سنگ آهک کرتاسه و اولین لایه‌های سنگ آهک ترشیاری یک لایه خاک رس وجود دارد. در حدود یک سانتی‌متر ضخامت که به هیچ وجه دارای هیچ نوع فسیلی نیست. او از خود پرسید آیا هیچ راهی برای تخمین اینکه چقدر طول کشیده تا این لایه خاک رس رسوب کند، وجود دارد؟

در مورد این نکته تقریباً سایر زمین‌شناسان نیز با ناامیدی گیر افتاده بودند. هر چند پدر والتر، لوییس، یک فیزیک‌دان بود، اما خود را محدود به مطالعات فیزیکی نمی‌کرد (او برنده‌ی جایزه‌ی نوبل سال ۱۹۶۸ بود) و علایقی خارج از زمینه‌ی فیزیک داشت. والتر آلوارز در مورد انقراض KT و لایه‌ی خاک رس با پدرش صحبت کرد. لوویس بعد از چند آغاز اشتباه، نظریه‌ی غبار شهاب‌سنگ‌ها را مطرح کرد. صرف نظر از شهاب‌سنگ‌های بزرگ، زمین به طور مداوم توسط خرده‌ سنگ‌های فضایی بمباران می‌شود. این نم‌نم باریدن غبار از فضا، که به آهستگی روی سطح زمین انباشته می‌شود، یک نوع ساعت به وجود آورده‌ است. آلوارز پی برد که اگر بتواند روشی برای اندازه‌گیری مقدار گرد و غبار شهاب‌سنگ‌ در لایه‌ خاک رس کشف کند، می‌تواند مدت زمانی که طول کشیده خاک رس ته‌نشین شود را بیابد.

447px-LWA_with_Walt

Luis and Walter Alvarez (L-R) at the K-T Boundary in Gubbio, Italy 1981

اگر این ته‌نشینی به آهستگی باشد، خاک رس شامل مقدار زیادی گرد و غبار خواهد بود و اگر با سرعت انجام شود، این لایه به هیچ وجه حاوی چیزی نخواهد بود. خوشبختانه او قبلاً این روش را یافته بود. بعضی از عناصر شیمیایی وجود دارند که به ندرت در تخته‌سنگ‌های زمین یافت می‌شوند ولی در شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌ها نسبتا متداول هستند. یکی از این عناصر ایریدیم است. با اندازه‌گیری مقدار ایریدیم در لایه‌ی خاک رس، این امکان وجود دارد که مقدار گرد و غبار  شهاب‌سنگی را که دارا می‌باشد، تخمین زد. آلوارز محاسبه کرد که اگر لایه‌ی خاک رس بیشتر از هزاران سال رسوب کرده باشد، حدوداًً یک اتم در هر ده میلیارد اتم، ایریدیم خواهد بود. در صورتی که اگر لایه‌ی خاک رس به طور ناگهانی ته‌نشین شده باشد، به هیچ وجه هیچ اتم ایریدیمی وجود نخواهد داشت. البته بیرون کشیدن یک اتم از میان ده میلیارد اتم بسیار دشوار است. اما آلوارز کسی را می‌شناخت که روش اندازه‌گیری مقادیر کوچک را یافته بود. خوشبختانه این مرد، فرانک آسارو، در دانشگاهی کار می‌کرد که والتر آلوارز و پدرش آنجا بودند، یعنی دانشگاه برکلی. والتر آلوارز چند نمونه از خاک رس را به فرانک آسارو داد و این انتظار برای چند ماه به طول انجامید.

بعد از تقریباً ده ماه، والتر آلوارز با پدرش مکالمه‌ای تلفنی داشت: فرانک آسارو تحلیل‌هایش را کامل کرده بود و البته برخی مطالب اشتباه بودند. بعد از روش‌های تجربه‌شده، پس از بررسی مجدد و البته دقیق‌تر دریافت که مقدار ایریدیم لایه‌ی خاک رس خیلی بیشتر از مقدار مورد انتظار بود. به ازای هر ده میلیارد اتم، نود اتم ایریدیم وجود داشت، درست نود برابر مقدار انتظار، حتی اگر لایه‌ی خاک رس بیشتر از چند هزار سال پیش تشکیل شده بود.

چه چیز می‌توانست چنین نتیجه‌ی شگفت‌آوری را توضیح دهد؟

ادامه‌ دارد …

 

بیگ بنگ

http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Alvare

http://en.wikipedia.org/wiki/Luis_Walter_Alvarez

http://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Asaro

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط amir در تاریخ 1393/02/18 و 8:47 دقیقه ارسال شده است

فکرمیکنم این مطلب،بیشتردرباره زمین شناسی است.
البته این نظربنده است .امادرمجموع مطلب بدی نبودونسبت به دیگرمطالب ارسالی شما که ازسطح بالایی برخوردارند،سطح پایینتری داشت.
امااین چیزی ازارزشهای مطلب شماکم نمیکندودانستنیهای خوبی داشت.
ازشمامتشکرم

این نظر توسط wind در تاریخ 1393/02/17 و 20:42 دقیقه ارسال شده است

کاربرمحترم masoomeh
ازشماتشکرمیکنم که زحمت این مطلب جالب راکشیدید.
هرچنددربرخی مواقع ازموضوع انقراض فاصله گرفته بود،اما درمجموع مطلبی جذاب وآموزنده وباعث افزایش اطلاعات مادرمورد این انقراض است.
متشکرم.

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1393/02/16 و 20:46 دقیقه ارسال شده است

باسلام وتشکرازشما:
مطلب بسیارجامعی درمورد این انقراض اسرارآمیزبود.
من بیشتر ازنوع تحقیقات وتلاشهای محققان لذت بردم .
خصوصاتلاشهاوتحقیقات جناب آلوارز قابل تقدیراست.
ازمطلب خوبی که فرستادیدسپاسگزارم
عالی بود
ممنون

این نظر توسط behnam در تاریخ 1393/02/16 و 18:08 دقیقه ارسال شده است

مطلب خیلی جالبیه...کشش زیادی داره و از کیفیت بالایی هم برخورداره. باید ببینیم آخرش چی میشه. درباره دایناسورها و انقراضشون زیاد شنیدیم ولی این موضوع جدیدیه. منتظر بخش دوم هستم...

این نظر توسط HAMI در تاریخ 1393/02/16 و 12:19 دقیقه ارسال شده است

باتشکر
دایناسورهاازجمله حیواناتی هستند که بررسی وتحقیق روی زندگی وانقراض آنان، ازبسیاری اسرارپرده برداشته است.
البته تحقیق وتفحص درباره نوع زندگی وانقراض آنان ،زیاداست.
اماتحقیقی که شمابصورت مطلبی جذاب وپرکشش ارایه نمودید،درنوع خود کم نظیراست.
نوع تحقیقات وتاشهای خستگی ناپذیر محققان ،قابل تقدیراست.
البته درکشورهای اروپایی وبعضا امریکای شمالی،زمینه وبستربرای اینگونه تحقیقات سنگین فراهم تراست.
وبه همین خاطراست که نتایج،دراین کشورهامطلوب ترنیزهست.
ازشماممنونم ومنتظربخش دوم مطلب خوبتان هستم
مرسی

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1393/02/16 و 11:54 دقیقه ارسال شده است

کاربرmasoomeh
من همیشه دوست داشتم درمورد رازانقراض دایناسورها بیشتربدانم
مطلب شماباآن جزییات واقعا جالب ،راهنمای خوبی بودبرایم،خصوصا روشهای تحقیق ،وبدست آوردن اطلاعات توسط کاوشگران برایم خیلی جالب بود
ازشمابرای این مطلب بسیارخوب وآموزشی خیلی متشکرم ومنتظرقسمت دوم هم هستم.
متشکرم

این نظر توسط شهرام در تاریخ 1393/02/16 و 11:30 دقیقه ارسال شده است

مطلب خوب و جامع وکاملی بود.
هرچند خیلی مطلب ازدایناسورها خواندم .امابرای کاری که نیازداشتم این مطلب شماتکمیل تروبهتربود.
خیلی خیلی خوب بودوسایتتون هم خیلی زیبا وعلمی است.
دست شمادردنکنه.خسته نباشید.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 89
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 409
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 6
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,573
  • بازدید ماه : 4,112
  • بازدید سال : 21,018
  • بازدید کلی : 453,779