loading...
به سوی نور
Boss بازدید : 372 سه شنبه 18 مهر 1396 نظرات (0)

پروفسور ریچارد تالر، ‌استاد دانشکده کسب‌وکار بوث شیکاگو جایزه‌ی نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ را دریافت کرد. کمیته‌ی نوبل در این مراسم که در استکهلم برگزار می‌شد اعلام کرد که تالر، پیشگام «کاربردهای روانشناسی در علوم اقتصاد رفتاری» است که نشان می‌دهد مردم چگونه در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی خود، گاهی اوقات غیرعقلانی عمل می‌کنند.

boss بازدید : 234 چهارشنبه 31 خرداد 1396 نظرات (0)

ما در قرن ۲۱ زندگی می‌کنیم و انتظار داریم که دیگر جنسیت و نژاد بر موقعیت شغلی و حقوق دریافتی ما تاثیری نداشته باشد؛ اما انگار راه زیادی تا پرداخت حقوق بر اساس «کیفیت کار» داریم.

boss بازدید : 570 دوشنبه 04 بهمن 1395 نظرات (2)

با سلام

این مطلب مقاله ی دانشگاهی خودم هست، که امیدوارم مورد پسندتان واقع شود.

 

در نظر بسیاری از صاحبنظران علوم اقتصادی، اقتصاد زیربنای جامعه است. در نتیجه پرداختن به چنین ساختار زیربنایی و مهمی همیشه از اولویت های اصلی پژوهشگران بسیاری از حوزه های علمی بوده است. نظام اقتصادی عبارت است از   مجموعه ی مرتبط و منظم عناصری که به منظور ارزشیابی و انتخاب در زمینه ی تولید، توزیع و مصرف برای کسب بیشترین موفقیت فعالیت می کند. ترجیح یکی از نظام های اقتصادی از سوی یک جامعه به معنای محدود شدن ساز و کارهای آن جامعه به آن نظام است. بنابراین بسیار ضروری است که درباره نظام های اقتصادی و مشخصات و فصول آنها بحث شود تا آگاهی لازم در این زمینه بدست بیاید. 

ashena بازدید : 651 دوشنبه 31 فروردین 1394 نظرات (13)

موضوع اشتغال یکی از اساسی ترین موضوعات در تحلیلهای اقتصادی است . همان گونه که کاربر محترم BEHNAM در مطلب سلسله مراتب نیازهای مزلو به درستی مطرح کردند ، نیاز به داشتن شغل مناسب ( در گروه نیاز به امنیت و در زیربخش امنیت شغلی ) در رتبه های بالای نیازهای انسانی قرار دارد . از طرف دیگر ، مبحث اشتغال و بیکاری و نظریه های وابسته به آن ، یکی از مهمترین مباحث نظری در سطوح عالی دانشگاهی است . اهمیت این موضوع تا آنجاست که مهمترین کتاب اقتصادی قرن بیستم که توسط بزرگترین اقتصاددان معاصر ( جان مینارد کینز ) در سال 1936 تدوین شده است ، با عنوان " نظریه عمومی اشتغال ، بهره و پول " بوده و بخش اعظمی از آن به مبحث اشتغال اختصاص یافته است . این کتاب در واقع مانیفست قطب " کینزینها " در کنار مانیفست قطب " کلاسیکها " ( کتاب ثروت ملل آدام اسمیت که کاربر محترم BEHROOZ مطلب خوبی در سایت برای نویسنده آن ارائه کرده اند ) می باشد . 

ashena بازدید : 734 شنبه 22 فروردین 1394 نظرات (10)

اعتبار اسنادی ( LETTER OF CREDIT , LC ) یکی از اصطلاحات مهم در روابط مالی بین المللی است که بعضاً در روابط مالی داخلی نیز به کار رفته و به آن اعتبار اسنادی داخلی گویند . بهتر است موضوع را با مثالی آغاز کنیم . هنگامی که شما به فروشگاهی رفته و کالایی را به صورت نقد می خرید ، ساده ترین رابطه مالی و تجاری میان خریدار ( شما ) و فروشنده برقرار شده است . حال اگر پرداخت وجه کالا را از طریق دستگاه کارتخوان فروشگاه انجام دهید ، رابطه سه جانبه ای میان خریدار ، فروشنده و بانک عامل ایجاد شده است . با خرید از طریق کارت عضو شتاب و پرداخت مبلغ کالا از طریق کارتخوان ، شما به عنوان خریدار به بانکی که شما نزد آن بانک سپرده ای دارید اجازه می دهید که به اندازه مبلغ کالا از حساب شما کسر و به حساب فروشنده واریز نماید . به عبارت دیگر بانک با این عمل ، حساب شما را بدهکار و متقابلاً حساب فروشنده را بستانکار می کند . 

ashena بازدید : 567 یکشنبه 16 فروردین 1394 نظرات (12)

توضیح : مجموعه مباحث " گذری بر مفاهیم اقتصادی " که اولین بخش آن با عنوان " درآمد ملی " آمده است ، گذری مختصر و کوتاه بر مفاهیم اصلی اقتصادی است که در آن سعی شده است تاکید بیشتری بر مفاهیمی شود که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرد . تلاش شده است که این مجموعه به زبان بسیار ساده و غیرتفصیلی ارائه شود تا راهنمایی برای ادامه مطالعات در مورد هر یک از موضوعات باشد . به دلیل نگارش خلاصه و ساده این مجموعه ، هر گونه سوال یا نکته تفصیلی مورد نظر کاربران محترم می تواند در بخش نظرات هر مطلب یا به صورت پیام خصوصی به اینجانب منعکس شود تا انشاالله در حد توان محدود خود پاسخگوی موضوعات باشم   

 

درآمد ملی

درآمد ملی یکی از مهمترین مفاهیم برای ارزیابی توان اقتصادی یک کشور است . درآمد ملی در واقع مجموع درآمد کلیه آحاد جامعه در بخشهای مختلف اقتصادی است که هر ساله توسط دولتها محاسبه شده و مبنای تحلیلهای اقتصادی قرار         می گیرد . روی دیگر سکه برای مفهوم درآمد ملی ، تولید ملی است که ارزش کلیه تولیدات یک کشور در سال را نشان می دهد . 

behrooz بازدید : 390 سه شنبه 04 شهریور 1393 نظرات (4)

در گوشه و کنار جهان بیش از ۲۰۰ هزار نفر با دارایی بیش از ۳۰ میلیون دلار زندگی می‌کنند که براساس گزارش شرکتی در سنگاپور که جمعیت ثروتمند جهان را تحت نظر دارد، بیشتر این سرمایه در پنج کشور جهان متمرکز شده‌است. آمریکا سال‌ها است که به عنوان بزرگترین جمعیت ثروتمند جهان با بالاترین ارزش خالص فردی شناخته می‌شود، اما تنها کشور جهان نیست که بخش بزرگی از ثروتمندان را تشکیل داده‌است.

most economic world اقتصادی ترین کشورهای دنیا

hawking بازدید : 518 شنبه 31 خرداد 1393 نظرات (10)

 

 

 

با سلام

من تصمیم به ارسال مطالب زنجیره ای جامعه شناختی گرفته ام. البته ابتدا می خواستم تاریخچه این علم را ارسال کنم اما هنوز آماده نشده است. فعلا نظریه فوق العاده زیبا(تاکید می کنم: زیبا) وبلن را درباره تجارت و صنعت ارسال می کنم و در آینده ای نزدیک به ارسال بقیه مطالب جامعه شناختی می پردازم. این نظریه را تقریبا در مطلب برج العرب سوپر کاربر(masoome) نوشته بودم اما در اینجا به صورت دقیق و علمی خواهم آورد. این مطلب عینا از صفحاتی از کتاب مقدس جرج ریتزر( تاکید می کنم: مقدس) با نام مبانی نظریه جامعه شناسی معاصر و ریشه های کلاسیک آن می نویسم. امیدوارم استفاده لازم را ببرید.

 


 

دلمشغولی کلی وبلن(جامعه شناس، اقتصاددان و منتقد اجتماعي آمریکایی،1857-1929)در طول زندگی حرفه ایش تضاد میان تجارت و صنعت بود. از نظر وبلن تضادی شدید، در واقع مخالفتی ذاتی، میان آنها وجود داشت. در حالی که رشد صنعت به بازده بیشتر و بیشتر منجر می شود، منافع تجارت خواستار محدود کردن بازده بود تا قیمت ها و بهره را بالا نگه دارد.

 

ashena بازدید : 498 یکشنبه 31 فروردین 1393 نظرات (15)

 این مطلب خارج از نوبت تایید مطالب بر روی سایت قرار گرفته است.(به مناسبت روز مادر/زن )

 

تولید ملی یکی از مهمترین نشانه های قدرت تولیدی در یک جامعه است که جدا از مفاهیم متعدد علمی و محاسباتی آن ( از جمله تولید ناخالص ملی ، تولید ناخالص داخلی و درآمد ملی ) ، از حاصل جمع تولید آحاد جامعه در بخشهای مختلف اقتصادی در قالب تقسیم بندی زیر به دست می آید :

1 بخش کشاورزی ( شامل زراعت ، دامپروری و شکار ، جنگلداری و ماهیگیری )

2 بخش صنعت و معدن ( شامل صنعت ، ساختمان ، معدن ، آب ، برق و گاز )

3 بخش خدمات ( مانند حمل و نقل ، خدمات موسسات پولی و مالی و خدمات عمومی )

 

4 بخش نفت ( شامل نفت و فراورده های نفتی )

masoomeh بازدید : 434 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (1)

اغلب حوزه‌های علمی در قرون اخیر حداقل با یک نظریه انقلابی روبرو بوده‌اند. چنین نوآوری‌ها، یا گذار پارادایم‌ها، دانش کهن را در چارچوب جدیدی بازچینی می‌کند. نظریه‌های انقلابی زمانی موفق از آب درمی‌آیند که چارچوب جدیدشان مساله‌هایی که در رژیم فکری سابق حل‌ناپذیر بودند را حل کنند. در اینجا ده نظریه انقلابی علمی از دید تام سیگ‌فراید (Tom Seigfried) به اختصار توضیح داده شده است.

 

Albert-Einstein-mc2

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 31
  • آی پی امروز : 66
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 87
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 218
  • بازدید ماه : 937
  • بازدید سال : 17,843
  • بازدید کلی : 450,604