loading...
به سوی نور
hawking بازدید : 535 شنبه 31 خرداد 1393 نظرات (10)

 

 

 

با سلام

من تصمیم به ارسال مطالب زنجیره ای جامعه شناختی گرفته ام. البته ابتدا می خواستم تاریخچه این علم را ارسال کنم اما هنوز آماده نشده است. فعلا نظریه فوق العاده زیبا(تاکید می کنم: زیبا) وبلن را درباره تجارت و صنعت ارسال می کنم و در آینده ای نزدیک به ارسال بقیه مطالب جامعه شناختی می پردازم. این نظریه را تقریبا در مطلب برج العرب سوپر کاربر(masoome) نوشته بودم اما در اینجا به صورت دقیق و علمی خواهم آورد. این مطلب عینا از صفحاتی از کتاب مقدس جرج ریتزر( تاکید می کنم: مقدس) با نام مبانی نظریه جامعه شناسی معاصر و ریشه های کلاسیک آن می نویسم. امیدوارم استفاده لازم را ببرید.

 


 

دلمشغولی کلی وبلن(جامعه شناس، اقتصاددان و منتقد اجتماعي آمریکایی،1857-1929)در طول زندگی حرفه ایش تضاد میان تجارت و صنعت بود. از نظر وبلن تضادی شدید، در واقع مخالفتی ذاتی، میان آنها وجود داشت. در حالی که رشد صنعت به بازده بیشتر و بیشتر منجر می شود، منافع تجارت خواستار محدود کردن بازده بود تا قیمت ها و بهره را بالا نگه دارد.

 

hawking بازدید : 2669 جمعه 12 اردیبهشت 1393 نظرات (8)

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/Persepolis_Reconstruction_Apadana_Chipiez.jpg

  • عامل مذهبی : عامل مذهبی از طریق اعتقاد به چند خدایی که در ایران وجود داشت باعث به وجود آمدن شهرهای مذهبی شد. یکی از کهن ترین شهرهایی که به احتمال زیاد، بیشتر جنبه مذهبی داشت، شهر "اونتاش هوبان" است(سلطان زاده ، 1365 :48 ). مثالی دیگر برای عامل مذهبی،  میتواند تخت جمشید باشد. از نظر پروفسور پوپ، این شهر، شهری مذهبی معرفی شده است. وی تاکید کرده است که تخت جمشید هیچگاه مرکز سیاسی شاهنشاهی نبوده است(همان :49 ).
hawking بازدید : 1231 جمعه 05 اردیبهشت 1393 نظرات (12)

 

 

 

 File:Persepolis Reconstruction Apadana Chipiez.jpg

 

این مطلب، در واقع یکی از مقاله های اینجانب میباشد که در دانشگاه ارائه شده است. البته از اولین مقاله های بنده است و در نتیجه طبیعتا اشتباهات نگارشی و مفهومی دارد اما در کل اطلاعات بسیار جالب و عجیبی در آن نهفته است. به دلیل طولانی بودن، مقاله را به دو مطلب جداگانه تقسیم کردم که این قسمت اول آن است.

 شهرنشینی در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. از ایام باستان، ایرانی ها دارای تشکیلات  حکومتی پیچیده و همچنین  تمدن و فرهنگی اصیل بوده اند. اگرچه شهر و شهرنشینی در آن زمان به معنای امروزی شان نبودند اما فرآیند جدایی از روستا و شکل کاملا سنتی زندگی روستایی، تحولی عظیم در تاریخ بشریت بوده است. در فرآیند شهری شدن، ایرانی ها یکی از مقدم ترین اقوام بوده اند. ارتباط ایرانی ها با اقوام و فرهنگ های دیگر که بیشتر بر اثر جنگ ها صورت می پذیرفت، باعث می شد تا مفاهیم شهر و شهرنشینی در ایرانی ها متنوع و غنی تر شوند.

hawking بازدید : 436 چهارشنبه 28 اسفند 1392 نظرات (3)

 

اکسپرسیونیسم یا هیجان‌نمایی (Expressionism) نام یک مکتب هنری است. اکسپرسیونیسم شیوه‌ای نوین از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کَجوَش (معوج) و خطوط زمخت بهره می‌گیرد. دوره شکل گیری این مکتب از حدود سال ۱۹۱۰ تا ۱۹۳۵ میلادی بود ولی در کل این شیوه از گذشته‌های دور باهنرهای تجسمی همراه بوده و در دوره‌های گوناگون به گونه‌هایی نمود یافته‌است. برای نمونه مکتب تبریز در نگارگری ایرانی و مکتب سونگ در هنر چین را اکسپرسیونیست هنر ایران و چین می‌نامند.

hawking بازدید : 558 سه شنبه 01 بهمن 1392 نظرات (4)

 

 

 

 

 کوبیسم یا حجم گری، انقلابی ترین و نافذترین جنبش در هنر دنیای مدرن،بویژه در نقاشی است که توسط دو هنرمند،یکی اسپانیایی،(پابلو پیکاسو Pablo Picasso) و دیگری فرانسوی(جرج براکGeorges Braque) در سال های ۱۹۰۷ و ۱۹۰۸ پایه گذاری شد.اگرچه ظاهر کوبیسم و ایده های درونی آن در طول سال ها تکامل یافته و مبانی زیبایی شناختی کوبیسم طی هفت سال شکل گرفت،اما این مکتب، ویژگی های عمومی و خاص خود را در گذر زمان به تمامی حفظ کرده است.

hawking بازدید : 387 پنجشنبه 26 دی 1392 نظرات (4)

  • رئالیسم یا واقع گرایی:

رئالیسم به صورت جامع و کلی به مفهوم حقیقت، واقعیت و وجود مسلم، و نیز نفی تخیلات و امور ناممکن و غیر عملی است. رئالیسم در هنرهای تصویری و ادبیات٬ نمایش چیزها به شکلی است که در زندگی روزانه هستند٬ بدون هرگونه آرایش یا تعبیر افزون. در این شیوه از نقاشی درآن هنرمندبایددرنمایش طبیعت (طبیعت بدون انسان وبا انسان) ازهرگونه احساساتی گری خودداری کند. 

hawking بازدید : 549 پنجشنبه 14 آذر 1392 نظرات (6)

این مطلب به طور خیلی خلاصه به نظرات مارکس می پردازد. به شخصه خیلی علاقه داشتم که خودم کار انتخاب متون و تایپ را انجام می دادم اما به دلیل کمبود وقت، فقط به دو سایت بسنده کردم. به همین دلیل حتما اشکال هایی بر مقاله وارد خواهد بود که با دقت نظر شما رفع خواهد شد. در ضمن، در اولین فرصت، خودم به نظریات جامعه شناسی خواهم پرداخت و مطالب بسیار قوی تری ارائه خواهم نمود.

کارل مارکس 1883-1818

مارکس جامعه شناسی آلمانی بوده است. فیلسوفی یهودی، که بعد به اقتصاد روی آورده و مطرود جامعه آن زمان آلمان واقع شده بود. – مسیحیان یهودیان را طرد می کردند.- غالب جامعه شناسان مارکسیستی یهودی اند. مارکس هیچوقت استاد دانشگاه نبوده است.

مسئله اصلی مارکس طبقه محروم و مستضعف در جامعه است . او فلسفه ایده آلیستی آلمان (هگلی ) را نقد می کند . در آن فلسفه، روح و ذهن نقش کلیدی دارد ولی برای مارکس و هگلیان جوان این مفاهیم وارونه می شوند. هگلیان چپ مثل فوئرباخ بیشتر مارکس را تحت تاثیر قرار می دهد. دیالکتیک ذهنی هگل را وارد جامعه زندگی می کند .

hawking بازدید : 421 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (6)

rainbow_02.jpg

این مطلب به خاطر درخواست یکی از بازدیدکنندگان مهمان سایت (مهدوی)ارسال شده است.

 

رنگین کمان» پدیده‌ای نوری و قیاسی است که زمانیکه خورشید به قطرات نم و رطوبت جو زمین می‌تابد باعث ایجاد طیفی از نور در آسمان می‌شود. این پدیده به شکل یک کمان رنگین در می‌آید. همواره رنگین کمان‌هایی که بواسطهٔ نور خورشید بوجود می‌آیند در بخشی از آسمان درست در سوی مخالف خورشید ظاهر می‌شوند.

در یک «رنگین‌کمان اصلی» (رنگین‌کمان پایین‌تر، و معمولاً روشن‌تر) رنگ قرمز در بخش بیرونی (یا بالایی) کمان، و بنفش در بخش درونی دیده می‌شود. این رنگین‌کمان با نوری که یک‌بار از قطرات آب بازتابیده بوجود می‌آید. در یک رنگین‌کمان دوتایی، کمان دومی ممکن است بالا و بیرون کمان اصلی دیده شود، و ترتیب رنگ‌هایش معکوس شده‌است (رنگ قرمز در هر یک از دو رنگین‌کمان به سوی دیگری است). این رنگین‌کمان دوم با دوبار انعکاس نور در قطرات آب بوجود می‌آید. محدودهٔ بین دو رنگین‌کمان تاریک است. دلیل این نوار تاریک این است که هنگامیکه نور زیر رنگین‌کمان اصلی از انعکاس قطره می‌آید، و نور بالای رنگین‌کمان بالایی (دومی) نیز از انعکاس قطره می‌آید، هیچ مکانیزمی برای ناحیهٔ بین یک رنگین‌کمان دوتایی وجود ندارد تا نور انعکاس یافته از قطرات آب دیده شود. رنگین‌کمان‌های سه‌تایی (در سبک و زاویه یکسان با رنگین‌کمان‌های دوتایی) غیر ممکن‌اند، چون انعکاس سوم از نور درون قطرات آب پرتوهایشان را تقریباً در جهت خورشید می‌تاباند، و از اینرو نامرئی هستند. ممکن است بعضی پدیده‌ها (نظیر «کمان‌های اضافی» خیلی نزدیک و درون کمان‌های اصلی) با «رنگین‌کمان‌های سه‌تایی» اشتباه گرفته شوند.

hawking بازدید : 278 چهارشنبه 17 مهر 1392 نظرات (2)
  • وجود نوعی حیات در سیاره سرخ

کشف گاز مربوط به موجودات زنده در مریخ
اکتشافهای تازه مریخ نورد کنجکاوی در سیاره سرخ جنب و جوشی در جامعه علمی ایجاد کرده، چرا که کشف کرده است که در مریخ گاز متان یا همان گاز مربوط به موجودات زنده وجود دارد.
مریخ نورد کنجکاوی ناسا با استفاده از ابزارهای تحلیل نمونه خود به این کشف رسیده است که در سیاره مریخ گاز بیوتیک متان وجود دارد.
اگرچه متان می تواند توسط مکانیسمهای زمین شناسی هم تولید شود، اما اغلب وجود آن را به ارگانیسمهای زنده نسبت می دهند. این کشف توجه بسیاری از دانشمندان را که فکر می کنند یافتن متان در مریخ به این معنا است که در این سیاره حیات وجود دارد به خود جلب کرده است.

hawking بازدید : 462 جمعه 05 مهر 1392 نظرات (6)

از زمان تشکیل پوسته جامد روی کره زمین، در حدود سه میلیارد سال می گذرد. از این مدت زمین شناسان فقط در حدود پانصد میلیون سال اخیر آن را، از راه رسوب شناسی مطالعه کرده اند و از سرگذشت آن آگاه شده اند، و از اعصار قبل و بعد از آن آگاهی کافی و مفصلی ندارند؛ و آن مدت طولانی پیش از پانصد میلیون سال را، در اصطلاح زمین شناسی "دوران پیش از عهد اول" (پرکامبرین) خوانده اند؛

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 164
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,328
  • بازدید ماه : 3,867
  • بازدید سال : 20,773
  • بازدید کلی : 453,534