loading...
به سوی نور
hawking بازدید : 535 شنبه 31 خرداد 1393 نظرات (10)

 

  • تجارت

تجارت به وسیله رویکردی مادی به فرآیندهای اقتصادی تعریف می شود؛ یعنی علاق اصلی به پول است. کانون توجه، نفع اجتماع بزرگتر نیست، بلکه در عوض قابلیت سوددهی سازمان است. حرفه های کسانی که دارای علاقه تجاری اند معمولا شامل مالکیت و اکتساب است که طبقه تن آسا به اشغال این جایگاه ها تمایل دارد. بنابراین، صاحبان صنایع و نیز صاحبان قادر به پرداخت بدهی( بانکداران سرمایه گذار، سرمایه گذارانی که سرانجام کنترل کننده صاحبان صنایع شدند) جهت گیری تجاری دارند. از آنجا که جهت گیری تجاری، غیر تولیدی است، وبلن آن را طفیلی و استثماری می نگریست. رهبران تجارت به جای تولید به چیزهایی مانند فعالیت سخت، احتکار کردن، و سر جای خود ماندن و تسلیم نشدن توجه می کنند. 

 

وبلن تغییری تاریخی را در سرشت تجارت و رهبران آن شرح داده است. رهبران اولیه معمولا کارآفرینانی بودند که طراح، سازنده، مغازه دار و مدیر مالی بودند. آنها بیشتر احتمال داشت که برای کسب درآمدشان کار کنند، زیرا دست کم تا حدی، این درآمد ناشی از شرکت مستقیم انها در تولید(صنعت) بود. رهبران امروز تجارت تقریبا به طور انحصاری به امور مالی مشغول اند؛ بنابراین، دست کم از دیدگاه وبلن، آنها برای درآمدشان کار نمی کنند، زیرا سرمایه گذاری شرکت مستقیمی در صنعت ندارد. به طور کلی، رهبران تجارت به صورت واسطه ای میان صنعت و سرمایه گذاری با شناخت انضمامی نه چندانی از هر دو در می آیند.

وبلن به رهبری تجاری به خاطر افزودن ظرفیت تولیدی امتیاز هم می دهد، ولی متمایزترین سهم وبلن در دیدگاه او از چنین رهبرانی آن است که آنان دست کم به همان اندازه که ظرفیت را می افزایند، مزاحم تولیدند و ظرفیت را محدود می کنند. به معنای دقیق کلمه، منافع آن در امور مالی مانند سود و در فروش است و نه در تولید و کیفیت کار.

 

  • صنعت

صنعت به فهمیدن و به کار بردن فرآیندهای ماشینی شده از هر نوع در مقیاسی بزرگ، مربوط می شود. جهت گیری صنعتی به کسانی که در کیفیت ساخت و تولید درگیرند مربوط می شود. طبقات کارگر بیشترین احتمال را دارد که به این فعالیت ها مشغول باشند و چنین جهت گیری ای داشته باشند. نظام صنعتی(مدرن) آنچنان سازنده است که عوایدی را تولید می کند تا بسیار فراتر از آنچه لازم است هزینه ها را تامین تامین کند و بهره های معقولی به مالکان و سرمایه گذاران بدهد. این عواید مازاد منشا چیزی است که وبلن درآمد آزاد می نامد و آن درآمد آزاد به رهبران تجاری و سرمایه گذاران آنها می رسد، نه به کارگران( این امر یادآور نظریه بهره کشی مارکس است)!

  • نتیجه گیری( منظور وبلن):

متاسفانه، صنعت تحت نظارت رهبران تجاری است که چندان فهمی از آن ندارد و فقط «چانه زدن در بازار» و تبانی مالی را می فهمند. علاقه اصلی آن رهبران محصور کردن تولید و محدود کردن عملیات آزاد نظام صنعتی به منظور بالا نگه داشتن قیمت ها( و بنابراین منافع) است. در نتیجه از نظر وبلن کار اصلی رهبر تجاری مسدود کردن، عقب انداختن، و به هم زدن عملیات نظام صنعتی است. بدون چنین موانعی، سازندگی فوق العاده نظام صنعتی قیمت ها و منافع را تدریجا پایین تر می آورد. وبلن حتی تا آنجا پیش می رود که به طور ضمنی می گوید که رهبران تجاری آگاهانه مسئول رکودها هستند. آنان تولید را کاهش می دهند، زیرا تحت شرایط خاص بازار، احساس می کنند که نمی توانند آنچه را به لحاظ عاطفی سود معقولی از کالاهایشان می دانند اخذ کنند.

روی هم رفته، صاحبان صنایع و طبقه تن آسا که بخش مهمی از آنها هستند، و جهت گیری مادی شان، شریک در اتلاف اند. طبقه تن آسا با تشویق کردن به چنین چیزهایی در تضاد با نیازهای جامعه صنعتی مدرن واقع می شوند.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط mohammad در تاریخ 1393/04/07 و 12:29 دقیقه ارسال شده است

In matlab vaghean jaleb bood
Afarin be hawking
Saite shoma aaaalieh

این نظر توسط behnam در تاریخ 1393/04/06 و 12:43 دقیقه ارسال شده است

از تمام کاربران محترم سایت به خاطر توجهشان تشکر می کنم و یک تشکر ویژه از مانی که نسبت به این مطلب لطف داشتند. البته همانطور که در ابتدای مطلب گفته بودم این متن اثر بنده نیست و من فقط آن را انتخاب و تایپ کرده ام. این اثر شکوهمندانه و این قلم قوی و محکم از جرج ریتزر بزرگ است. چون دیدم برخی کاربران لطف داشتند و از متن قوی این مطلب هم تشکر کردند خواستم بگویم که این متن، از کتابی است که نامش را در مطلب نوشتم نه از خودم. شاید سوالی نباشد که جوابش را نتوانید در این کتاب پیدا کنید.
باز هم از همه تشکر می کنم.

این نظر توسط مانی در تاریخ 1393/04/05 و 21:46 دقیقه ارسال شده است

ازاین متن زیبا وبسیارجالبتون لذت بردم.مرسی کاربرعزیز

این نظر توسط amir در تاریخ 1393/04/05 و 21:42 دقیقه ارسال شده است

کاربرگرامی:
مطلب شما مطلبی علمی]محکم وجالب بود.
ازخواندنش لذت بردم ومنتظر دیگر بخشهای این دیدگاه جالب وجذاب هستم
خیلی متشکرم

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1393/04/05 و 21:02 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت کاربرhawking
ازشماممنونم که مطلبی جامع و روان ارسال نمودید.
بنده نیز با این موضوع موافقم که مدیران تجاری انحصارطلب هستند.اما مقداری ازاین انحصارطلبی طبیعی است وآنهاهم سیاستهای خاص خودرادارند.شایدماهم اگرجای آنان بودیم همین رفتارراداشتیم.
مطلب خوب وآگاهی بخش شماجالب وخوب بود
ممنونم

این نظر توسط wind در تاریخ 1393/04/05 و 11:41 دقیقه ارسال شده است

کاربرگرامی وفهیم سایت:

ازمطلب جالب وتحقیقی جنابعالی استفاده فراوانی بردم.
اطلاعات ومستندات جالبی درآن یافتم .
ازشماخیلی متشکرم.

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1393/04/05 و 10:39 دقیقه ارسال شده است

ممنون ازکاربرمحترمhawking
به نظرمن خودمطلب که باکوشش شمانگارش شده ،درنوع خودجالب است .
به نظربنده،این انحصارطلبی،ناشی ازقدرت اقتصادی ایشان است.وطبیعتا\"هرجاقدرت اقتصادی وجوددارد،انحصارطلبی هم اجتناب ناپذیراست.
مطلبتان جذاب وخواندنی وآموزنده بود.
ممنون

این نظر توسط shadi در تاریخ 1393/04/05 و 8:14 دقیقه ارسال شده است

کاربرمحترم hawking
مطلبتان بسیارجذاب وروان بود.خیلی خوب افکاراین جامعه شناس بزرگ راتشریح نمودید.واقعا\" هم همینطوراست صاحبان ومدیران کمپانی های بزرگ،افکاری انحصارطلب وخودخواهانه دارند.این مطلب،گذشته از پربار بودن،به دلیل ساده بودن واختصار،مطلبی جذاب وخواندنی بود.
ازشماتشکرفراوان دارم.

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1393/04/03 و 14:45 دقیقه ارسال شده است


با تشکر از کاربر محترم hawking

از مطلبتان بهره فراوان بردم و مطالب جدیدی یاد گرفتم . کار آفرین و طراح و سازنده بودن رهبران مالی دیروز و انحصار طلبی مالی رهبران تجاری امروز ، در مغازه دارهای خرده پا هم دیده می شود .
ممنونم و سپاسگزار

این نظر توسط HAMI در تاریخ 1393/04/03 و 14:25 دقیقه ارسال شده است

سلام به کاربرمحترمhawking:
ازمطلب خوب واقتصادی ،تجاری شمااستفاده کردم.
مطلب بسیارروان وخوب و جامعی بود.
بسیارخوب درموردرهبران تجاری توضیح دادید.البته این نظریه ،شامل کل نیست وبه اصطلاح نسبی است ولی درکل،بله جامعیت دارد.
قدرت شمادرنوشتن این مطلب ،ستودنی است.
عالی بود.
مرسی


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 72
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 194
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,358
  • بازدید ماه : 3,897
  • بازدید سال : 20,803
  • بازدید کلی : 453,564