loading...
به سوی نور
boss بازدید : 331 یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 نظرات (0)

گروهی از محققان دانشگاه ملی استرالیا به سرپرستی دکتر محمد سعادت‌فر، موفق به کشف روشی برای فرمول‌بندی کنار هم قرارگیری منظم ذرات کروی و تعمیم آن به حالت فیزیکی شدند. دکتر سعادت‌فر بیان می‌کند:

boss بازدید : 274 دوشنبه 29 شهریور 1395 نظرات (1)

شناخت مزه ششم, کشف مزه خاص

 

شور، شیرین، ترش، تلخ، اومامی و … نشاسته ای؟ دانشمندان شواهدی را کشف کرده اند که نشان می دهد انسان می تواند یک مزه ششم را از غذاهای غنی از کربوهیدرات دریافت کند. این کشف نه تنها می تواند نشان دهنده یک طعم جدید اضافه شده به لیست مزه ها – که در حال حاضر شامل شور، شیرین، ترش، تلخ و اومامی می باشد – باشد، بلکه می تواند توضیح دهد که چرا ما غذاهای نشاسته دار را آنقدر دوست داریم.

masoomeh بازدید : 371 جمعه 15 فروردین 1393 نظرات (7)

3-29-2014 11-40-32 AM

۱۶ مه ۱۹۲۱، مرد قوی‌‌‌هیکلی که بیشتر به دهقان‌‌‌ها شباهت داشت وارد یکی از آزمایشگاه‌‌‌های دانشگاه تورنتو گردید. این مرد جوان ۲۹ساله موسوم به دکتر فردریک بانتینگ (F.Banting) بود که بعدها به عنوان یکی از بزرگترین کاشفان جهان پزشکی شناخته شد.

masoomeh بازدید : 434 دوشنبه 30 دی 1392 نظرات (1)

اغلب حوزه‌های علمی در قرون اخیر حداقل با یک نظریه انقلابی روبرو بوده‌اند. چنین نوآوری‌ها، یا گذار پارادایم‌ها، دانش کهن را در چارچوب جدیدی بازچینی می‌کند. نظریه‌های انقلابی زمانی موفق از آب درمی‌آیند که چارچوب جدیدشان مساله‌هایی که در رژیم فکری سابق حل‌ناپذیر بودند را حل کنند. در اینجا ده نظریه انقلابی علمی از دید تام سیگ‌فراید (Tom Seigfried) به اختصار توضیح داده شده است.

 

Albert-Einstein-mc2

masoomeh بازدید : 348 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (4)

                       

                                                 

 

ابرها از حجم زیادی بخار آب تشکیل شده است. علاوه بر بخار آب، انبوهی از ذرات گرد و غبار هم میان ابرها وجود دارد. با کاهش دمای ابر، ذرات بخار هم سرد شده و پس از قرار گرفتن دور این ذرات غبار منجمد می شود. از آنجا که این ذرات منجمد شده شکل منظم دارد، آنها را بلور می نامند. بلورهای برف شکل های متنوعی دارد که معمولا در چند دسته کلی همانند «سوزنی»، «شاخه دار»، «صفحه ای»، «منشوری» و «ستونی» طبقه بندی می شود. جالب است بدانید که همه بلورهای برف با وجود این تنوع در شکل، بدون استثنا شش وجهی است.

masoomeh بازدید : 393 دوشنبه 23 دی 1392 نظرات (3)

 

                                                  

 

 کافئین در طبیعت از روش های مختلفی بدست می آید. از جمله ی این روش ها می توان به تهیه ی کافئین از دانه های قهوه، لوبیای کاکائو، دانه های گئورانا (guarana) یا برگ چایی اشاره نمود.گیاهان از کافئین به عنوان آفت کش استفاده می کنند. این ماده تلخ باعث دور شدن حشرات از گیاه می شود. این ماده باعث مرگ یا فلج شدن حشراتی می شود که می خواهند از گیاه تغذیه نموده یا به آن حمله نمایند.




masoomeh بازدید : 378 یکشنبه 01 دی 1392 نظرات (2)

جوایز نوبل بسیار ارزشمندند، اما ارزشمند تر از آنها کارهایی است که جایزه نوبل را در پی داشته اند. برندگان نوبل متفکرانی هستند که زندگی خود را به آشکارساختن رازهای حیات انسان اختصاص داده اند، آنها به ارتقای هوش جمعی بشر کمک کرده اند و تعدادی از آنها با مطالعات خود زندگی بشر را متحول ساخته اند:

                           

                                  

طلا

masoomeh بازدید : 421 جمعه 29 آذر 1392 نظرات (2)

طلا یا زَر با نشان شیمیایی Au نام یک عنصر است. از نظر شیمیایی، طلا فلزی واسطه است که در گروه ۱۱ جدول تناوبی جای دارد و یکی از کم واکنش ترین عنصرهای جامد در شرایط استاندارد است. پس می‌توان این فلز را به صورت خالص در طبیعت به صورت دانه‌ای یا تکه‌ای در میان سنگ‌ها، کانی‌های بلوری شده و مواد ته نشینیآبرفتی پیدا کرد.  نماد شیمیایی این عنصر، Au از نام لاتین آن aurum به معنی «درخشش سپیده دم» گرفته شده‌است.

                                     

                                                        

hawking بازدید : 418 جمعه 19 مهر 1392 نظرات (6)

rainbow_02.jpg

این مطلب به خاطر درخواست یکی از بازدیدکنندگان مهمان سایت (مهدوی)ارسال شده است.

 

رنگین کمان» پدیده‌ای نوری و قیاسی است که زمانیکه خورشید به قطرات نم و رطوبت جو زمین می‌تابد باعث ایجاد طیفی از نور در آسمان می‌شود. این پدیده به شکل یک کمان رنگین در می‌آید. همواره رنگین کمان‌هایی که بواسطهٔ نور خورشید بوجود می‌آیند در بخشی از آسمان درست در سوی مخالف خورشید ظاهر می‌شوند.

در یک «رنگین‌کمان اصلی» (رنگین‌کمان پایین‌تر، و معمولاً روشن‌تر) رنگ قرمز در بخش بیرونی (یا بالایی) کمان، و بنفش در بخش درونی دیده می‌شود. این رنگین‌کمان با نوری که یک‌بار از قطرات آب بازتابیده بوجود می‌آید. در یک رنگین‌کمان دوتایی، کمان دومی ممکن است بالا و بیرون کمان اصلی دیده شود، و ترتیب رنگ‌هایش معکوس شده‌است (رنگ قرمز در هر یک از دو رنگین‌کمان به سوی دیگری است). این رنگین‌کمان دوم با دوبار انعکاس نور در قطرات آب بوجود می‌آید. محدودهٔ بین دو رنگین‌کمان تاریک است. دلیل این نوار تاریک این است که هنگامیکه نور زیر رنگین‌کمان اصلی از انعکاس قطره می‌آید، و نور بالای رنگین‌کمان بالایی (دومی) نیز از انعکاس قطره می‌آید، هیچ مکانیزمی برای ناحیهٔ بین یک رنگین‌کمان دوتایی وجود ندارد تا نور انعکاس یافته از قطرات آب دیده شود. رنگین‌کمان‌های سه‌تایی (در سبک و زاویه یکسان با رنگین‌کمان‌های دوتایی) غیر ممکن‌اند، چون انعکاس سوم از نور درون قطرات آب پرتوهایشان را تقریباً در جهت خورشید می‌تاباند، و از اینرو نامرئی هستند. ممکن است بعضی پدیده‌ها (نظیر «کمان‌های اضافی» خیلی نزدیک و درون کمان‌های اصلی) با «رنگین‌کمان‌های سه‌تایی» اشتباه گرفته شوند.

behrooz بازدید : 306 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (4)

«لویی پاستور» کاشف بزرگ جهان، در 27 دسامبر سال 1822 در شهر «دول» از شهرهای فرانسه پا به عرصه حیات نهاد. وي در یک خانواده تهیدست متولد شد و پدرش هم به کار دباغی مشغول بود، با این حال توانست تحصیلات خود را با استعدادی درخشان به پایان برساند. پاستور درجه لیسانس خود را از کالج سلطنتی Besancon  گرفته، پس از اخذ دکترا در سن 26 سالگی و در سال 1848 به سمت استاد شیمی دانشگاه «استراسبورگ» و در سال 1857 به سمت ریاست آکادمی علوم ( میل ) برگزيده شد. او همچنین از اعضاي اصلی فرهنگستان فرانسه بود و مجلس، ماهانه 25000 دلار مقرری برای او تعیین کرده بود. 

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 31
  • آی پی امروز : 133
  • آی پی دیروز : 53
  • بازدید امروز : 197
  • باردید دیروز : 131
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 328
  • بازدید ماه : 1,047
  • بازدید سال : 17,953
  • بازدید کلی : 450,714