loading...
به سوی نور
ashena بازدید : 736 شنبه 22 فروردین 1394 نظرات (10)

اعتبار اسنادی ( LETTER OF CREDIT , LC ) یکی از اصطلاحات مهم در روابط مالی بین المللی است که بعضاً در روابط مالی داخلی نیز به کار رفته و به آن اعتبار اسنادی داخلی گویند . بهتر است موضوع را با مثالی آغاز کنیم . هنگامی که شما به فروشگاهی رفته و کالایی را به صورت نقد می خرید ، ساده ترین رابطه مالی و تجاری میان خریدار ( شما ) و فروشنده برقرار شده است . حال اگر پرداخت وجه کالا را از طریق دستگاه کارتخوان فروشگاه انجام دهید ، رابطه سه جانبه ای میان خریدار ، فروشنده و بانک عامل ایجاد شده است . با خرید از طریق کارت عضو شتاب و پرداخت مبلغ کالا از طریق کارتخوان ، شما به عنوان خریدار به بانکی که شما نزد آن بانک سپرده ای دارید اجازه می دهید که به اندازه مبلغ کالا از حساب شما کسر و به حساب فروشنده واریز نماید . به عبارت دیگر بانک با این عمل ، حساب شما را بدهکار و متقابلاً حساب فروشنده را بستانکار می کند . اکنون موضوع را با استفاده از حالتهای زیر کمی گسترش می دهیم :

الف فرض کنید شما پول را نقداً پرداخت می کنید و فروشنده متعهد می شود کالا را در آینده ( ساعاتی دیگر یا در روزها و ماههای آتی ) به شما تحویل دهد . در این حالت ، کمترین ریسک مربوط به فروشنده است ( زیرا وجه کالا را نقداً دریافت کرده است ) و بیشترین ریسک متوجه شماست ( زیرا ممکن است فروشنده کالا را در زمان مقرر یا با کیفیت مقرر به شما تحویل ندهد ) . در این حالت معمولاً باید فروشنده ضمانتی برای تحویل بموقع و مناسب کالا نزد خریدار ارائه نماید .

ب حالت دیگر آنست که شما ابتدا کالا را تحویل می گیرید و متعهد می شوید وجه آن را در آینده پرداخت کنید ( مانند معاملات نسیه ) که در اینجا بیشترین ریسک متوجه فروشنده و کمترین ریسک متوجه شما به عنوان خریدار می باشد . در این حالت باید ضمانتی از طرف خریدار نزد فروشنده جهت پرداخت وجه کالا به شکلی که توافق می شود ( تدریجی یا یکجا ) ارائه شود .

پ در حالتی دیگر ، خریدار و فروشنده توافق می کنند که کالا در آینده ( مثلاً یک ماهه ) تحویل خریدار شده و وجه آن نیز در آینده ( کمتر ، برابر یا بیشتر از زمان تحویل کالا ) به فروشنده پرداخت شود که در معاملات بورس به این حالت " قرارداد آتی " یا " آتیها " ( FUTURES )گفته می شود . در این حالت ریسک معامله ، هم متوجه خریدار است ( به دلیل احتمال عدم دریافت کالا ) و هم متوجه فروشنده ( به دلیل احتمال عدم دریافت وجه کالا ) . در این حالت هر دو طرف معامله باید نزد یکدیگر برای انجام بموقع و مناسب تعهدات خود تضامینی ارائه نمایند .

در معاملات کوچک و همچنین معاملات سنتی که طرفین معامله از یکدیگر شناخت لازم را دارند ( مانند دو همکار صنفی که با یکدیگر دارای چنین معاملاتی هستند ) معمولاً موضوع با قول و قرار عادی ، ارائه دستنویس به یکدیگر یا با واسط قرار دادن فرد مورد قبول طرفین ، حل می شود اما در معاملاتی که طرفین معامله از یکدیگر شناخت یا اطمینان کافی ندارند ( مانند این که خریدار و فروشنده از دو کشور متفاوت و به صورت مجزا باشند ) و خصوصاً در معاملات کلان که در آن ارزش مبادلات به صورت میلیون یا میلیارد دلار می باشد ، لازم است که ترتیبات خاص و استانداردی برای حصول اطمینان از اجرای تعهدات طرفین در خصوص معاملات موضوع حالت سوم فوق ( آتیها ) ایجاد شود . یکی از مطمئن ترین و رایج ترین ترتیبات در این زمینه ، استفاده از اعتبار اسنادی است . در مثال فوق ، فرض کنید که یک بانک به عنوان واسط مورد قبول طرفین از طرف خریدار تعهد نماید که وقتی فروشنده تعهدات کالایی خود را به صورت کامل انجام داده و کالا را در زمان مقرر و با کیفیت مقرر و با ترتیبات مقرر تحویل خریدار نماید ، وجه کالا را از طرف خریدار به فروشنده پرداخت نموده و در واقع تحویل وجه از طرف خریدار به فروشنده ( در صورت انجام کامل تعهدات فروشنده ) را ضمانت نماید . برای این موضوع ، بانک طرف خریدار به فروشنده ( یا بانک طرف فروشنده ) اعلام می نماید که موجودی حساب خریدار نزد بانک جهت پرداخت وجه در سررسید مقرر مسدود شده است تا در صورت انجام کامل تعهدات فروشنده ، هیچ نگرانی بابت پرداخت وجه وجود نداشته باشد و در واقع ریسک خریدار و ریسک فروشنده با این اقدام عملاً از میان می رود . به اعلامیه ای که طی آن ، بانک طرف خریدار به فروشنده یا به بانک طرف فروشنده این موضوع را اعلام می کند ، اعتبار اسنادی ( اعتبارنامه ) یا ال سی گفته می شود . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، اعتبار اسنادی را چنین تعریف کرده است : " هر گونه ترتیباتی که در بر گیرنده تعهد قطعی و بازگشت ناپذیر بانک گشایش کننده مبنی بر پذیرش پرداخت در قبال ارائه اسناد مطابق می باشد " ( بند 1-2 ماده 1 دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی - ریالی ) . مهمترین موضوعات مرتبط با مبحث اعتبار اسنادی شامل موارد زیر است :

1 انواع اعتبار اسنادی . با توجه به ضروریات هر یک از انواع معاملات و همچنین بر اساس دستورالعملهای مربوطه ، اعتبارات اسنادی می تواند به شکلهای زیر صادر شود :

الف اعتبار اسنادی قابل برگشت( REVOCABLE ) و غیرقابل برگشت . اعتبار اسنادی قابل برگشت ، قابلیت برگشت از تعهدات و فسخ اعتبارنامه پیش از موعد مقرر با توافق طرفین معامله ( خریدار و فروشنده ) را دارد .

ب اعتبار اسنادی تایید شده( CONFIRMED ) و تایید نشده . حسب ضرورت و بنا به درخواست فروشنده و تایید خریدار ، اعتبار اسنادی باید علاوه بر بانک گشایش دهنده ، توسط بانک دیگری نیز تایید شود .

پ اعتبار اسنادی قابل انتقال( TRANSFERABLE ) و غیرقابل انتقال . برخی از اعتبارات اسنادی در قالب ضوابط و مقررات مربوطه ، قابل انتقال به غیر توسط فروشنده می باشد . اصطلاحات ال سی مجدد یا تنزیل ال سی نیز مربوط به همین نوع از اعتبارات اسنادی است .

ت اعتبار اسنادی دیداری( AT SIGHT ) و مدت دار( USANCE ) . اعتبار اسنادی دیداری به معنای پرداخت وجه به محض تایید تحویل کالاست و اعتبار اسنادی مدت دار ( یوزانس ) به معنای تعهد پرداخت وجه کالا پس از طی مدت زمانی بعد از تحویل کالاست ( که به شرایط مورد توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد ) . یکی از کاربردهای مهم اعتبار اسنادی مدت دار مربوط به خرید کالاهایی است که برای ایجاد یک کارخانه یا خط تولید به کار می رود که طی آن ، برگشت وجوه مدتی پس از استقرار کارخانه و خط تولید مربوطه و با فروش محصولات طی زمان مشخصی صورت می گیرد .

ث اعتبار اسنادی اتّکایی( BACK TO BACK ) و غیراتکایی . در اعتبار اسناد قابل انتقال ( بند پ فوق ) ، اعتبارنامه قابل انتقال مستقیم از ذینفعی ( فروشنده ) به ذینفع دیگر است ولی در اعتبار اسنادی اتکایی ، ذینفعِ یک اعتبارنامه با مراجعه به یک بانک ثانویه ، درخواست گشایش اعتبار اسنادی با گرو نهادن اعتبار اسنادی اولیه می نماید . به عنوان مثال ، اگر یک شرکت ایرانی از یک شرکت آلمانی کالایی را بخرد و در مقابل ، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی به نفع شرکت آلمانی اقدام نماید ، شرکت آلمانی نیز این امکان را دارد که برای انجام خریدهای مورد نیاز خود از هر کشور دیگر ، اعتبار اسنادی اولیه را نزد بانک دیگری به عنوان وثیقه قرار داده و " درخواست گشایش اعتبار اسنادی ثانویه به اتکای اعتبار اسنادی اولیه " نماید .

ج اعتبار اسنادی با پیش پرداخت که اصطلاحاً اعتبار اسنادی ماده قرمز( RED CLAUSE ) نامیده می شود . در برخی موارد ، خریدار و فروشنده توافق می کنند که بانک گشایش دهنده اعتبار قبل از تحویل کالا ، بخشی از مبلغ کالا را به فروشنده به عنوان پیش پرداخت منتقل کند . به دلیل اهمیت موضوع پیش پرداخت در این نوع اعتبار اسنادی ، عبارت پیش پرداخت به همراه مبلغ مورد نظر در قالب ماده جداگانه و با رنگ قرمز در متن اعتبارنامه نوشته می شد که به همین دلیل به آن ، اعتبار اسنادی ماده قرمز گفته می شود .

چ اعتبار اسنادی گردان( REVOLVING ) و غیرگردان . اعتبار اسنادی گردان در شرایطی است که بانک گشایش دهنده اعتبار اسنادی ، تا سقف مبلغ مشخصی نسبت به صدور اعتبارنامه با درخواست مشتری خود ( خریدار کالا ) پرداخته و هر از گاهی متناسب با نوع معاملات مشتری ، این سقف مجدداً تامین شود و بدین ترتیب ، مشتری امکان درخواست مجدد اعتبار اسنادی پس از گشایش اعتبار اسنادی پیشین را خواهد داشت . این امر بستگی فراوانی به اعتبار مشتری نزد بانک دارد .

ح اعتبار اسنادی داخلی - ریالی . در شرایطی که خریدار و فروشنده ( متقاضی و ذینفع ) و همچنین بانک گشایش کننده اعتبار اسنادی ، داخل مرزهای کشور باشند و محاسبات اعتبار اسنادی به صورت ریالی باشد ، با اعتبار اسنادی داخلی ریالی مواجه خواهیم بود . بر اساس تعریف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران : " اعتبار اسنادی که به ریال ایران گشایش می گردد و مقصد کالا و یا خدمت ، اقامتگاه بانک های مرتبط ، متقاضی و ذینفع آن ، در داخل مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران واقع است ، اعتبار اسنادی داخلی – ریالی نامیده می شود " .

2 – مقررات گشایش اعتبار اسنادی . مقررات گشایش اعتبار اسنادی در سطح بین المللی توسط اتاق بازرگانی بین المللی ( ICC )در قالب مقررات متحدالشکل اعتبار اسنادی ( UCP )تدوین شده است . این مقررات برای اولین بار در سال 1933 تدوین و پس از چندین اصلاح در سالهای مختلف ، در سال 1993 نسخه UCP500 منتشر و در سال 2007 آخرین نسخه ابلاغی با عنوان UCP600 منتشر شده است . همچنین نسخه مقررات اعتبار اسنادی الکترونیک در قالب نسخه eUCP تنظیم شده است . تمامی اصطلاحات مورد استفاده در اعتبارات اسنادی ، بر پایه تعریف اصطلاحات در قالب " اینکوترمز " ( INCOTERMS ) به معنای " اصطلاحات تجارت بین المللی " است که توسط ICC تدوین شده است . در ایران ، آخرین نسخه دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی – ریالی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 ابلاغ شده است . در این ابلاغیه تاکید شده است که مقررات مربوط به UCP ملاک عمل خواهد بود . همچنین ضوابط ناظر بر تعرفه های بانکی اعتبار اسنادی داخلی ریالی در آذر ماه سال 1391 تصویب و در دی ماه همان سال ابلاغ شده است . در مهر ماه سال 1390 نیز الزامات ناظر بر فرایند اعتبار اسنادی داخلی ریالی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده است . در قوانین داخلی ، تاکید شده است که کلیه اعتبارات اسنادی باید در سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی ( سپام ) نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ثبت شود تا قابلیت اعتبار داشته باشد . 

3 – تعرفه ها . بر اساس ضوابط ناظر بر تعرفه های بانکی اعتبار اسنادی داخلی ریالی ، تعرفه گشایش اعتبار اسنادی برای بانک گشایش دهنده در طول سه ماه اولیه ( یا کسر سه ماه ) ، معادل یک در هزار و برای هر ماه بعدی ( یا کسر ماه ) برابر با نیم در هزار مبلغ اعتبار اسنادی خواهد بود . به عنوان مثال ، تعرفه ( هزینه ) گشایش اعتبار اسنادی برای یک خرید به ارزش یک میلیارد ریال برای مدت شش ماه ، معادل دو میلیون و پانصد هزار ریال ( یک میلیون ریال برای سه ماه اولیه و پانصد هزار ریال برای هر ماه بعدی ) می باشد . برای اعتبار اسنادی مدت دار نیز هزینه جداگانه ای معادل دو درصد سالانه از زمان تحویل کالا تا زمان پرداخت وجه به فروشنده در نظر گرفته می شود . ضمناً اگر قرار باشد بانک دیگری ، اعتبار اسنادی بانک اولیه ( گشایش دهنده اعتبار اسنادی ) را تایید کند ، تعرفه بانک تایید کننده برابر با هفتاد و پنج صدم در هزار برای سه ماه اولیه ( یا کسر سه ماه ) و نیم در هزار برای هر ماه ( یا کسر ماه ) بعدی است .                           

4 – فرایند . فرایند ساده شده استفاده از اعتبار اسنادی بدین صورت است که ابتدا خریدار و فروشنده توافق می کنند که پرداخت وجه کالا از طریق گشایش اعتبار اسنادی باشد . سپس خریدار به بانک مراجعه کرده و درخواست گشایش اعتبار اسنادی می کند . بانک گشایش دهنده ، " ریسک اعتباری " متقاضی را بررسی کرده و در صورت مثبت بودن اعتبارسنجی ، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی و اعلام آن به بانکی که از طرف فروشنده معرفی می شود ( یا بانک ذینفع که معمولاً در کشور فروشنده است ) اقدام می کند . بانک ذینفع پس از تایید اعتبارنامه ، موضوع را به فروشنده اعلام می کند . پس از حمل و تحویل کالا در موعد مقرر توسط فروشنده و ارائه اسناد مربوطه توسط وی به بانک ذینفع و تایید اسناد ، بانک ذینفع با ارائه مستندات تحویل کالا ، از بانک گشایش دهنده تقاضای انتقال وجه را می کند . بانک گشایش دهنده نیز پس از بررسی مستندات تحویل کالا و در صورت تایید مستندات ، به تعهد خود عمل کرده و وجه را به بانک ذینفع برای انتقال به فروشنده ( همان ذینفع ) حواله می کند و در نهایت ، بانک گشایش دهنده اسناد تایید شده تحویل کالا را به همراه سند انتقال وجه ، به خریدار ارائه می کند و بدین ترتیب ، کل فرایند گشایش اعتبار اسنادی تا انتقال وجه به مشتری و تایید نهایی کل فرایند انجام می شود .   

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط HAMI در تاریخ 1394/02/19 و 14:50 دقیقه ارسال شده است

باعث افتخاربنده است که شاگردتنبل کلاس استادی توانا وقهارچون شماهستم.
ازتک تک مطالب اقتصادی جنابعالی سودبرده ودر کارو رشته تحصیلی ام استفاده میکنم.
البته همراه بنده ،چندتن ازدوستان نیز ضمن تشکرازجنابعالی،ازدروس ساده وروان وتخصصی جنابعالی سودبرده واستفاده میکنند.
ازشماممنونم
مرسی

این نظر توسط shadi در تاریخ 1394/02/15 و 14:37 دقیقه ارسال شده است

خیلی ازلطفتون ممنونم
خیلی به دردم خورد.امیدوارم این سلسله مباحث ادامه یابد
ممنونم

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1394/02/13 و 11:47 دقیقه ارسال شده است

باعرض سلام
پاسخ سوالم راگرفتم ودراین خصوص ازشماخیلی تشکردارم
پاینده باشید.

این نظر توسط wind در تاریخ 1394/02/07 و 13:47 دقیقه ارسال شده است

لطف کردیدودرادامه مباحث اقتصادی،تفسیر LC رانیز ارائه نمودید.
بنده نیزمانندسایرکاربران گرامی سایت وبیرون سایت،ازاین مطلب استفاده کردم وبخوبی بامفهوم وکاربردآن آشناشدم که لازم میدانم ازجنابعالی به جهت بالابردن اطلاعات کاربران محترم درهمه زمینه ها ،ازشماتشکروقدردانی نمایم
سپاسگزارم

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1394/02/06 و 11:59 دقیقه ارسال شده است

با سلام و ضمن تشکر از کاربران محترم برای مطالعه این متن
توضیحاتی در خصوص دو سوال کاربران محترم عرض می کنم :
1 - سوال کاربر محترم BEHROOZ
منظورتان را از بانک پذیرنده متوجه نشدم . بانک گشایش دهنده اعتبار ( بانک مبدأ ) نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ( و پذیرش تعهد پرداخت وجه به خریدار ) اقدام می کند ، بانک ذینفع ( بانک مقصد ) امور انتقال اسناد و صدور تاییدیه ها در کشور فروشنده کالا را انجام می دهد و بانک ضامن نیز در صورت لزوم ، ضمانت پرداخت وجوه توسط بانک گشایش دهنده اعتبار را انجام می دهد . نفع تمامی این بانکها نیز کارمزدی است که دریافت می کنند ( همانند نرخهای کارمزد مصوب در ایران که در متن در بخش تعرفه ها ذکر شده است ) .
2 - سوال کاربر محترم MAHSA
مهمترین کاربرد اعتبار اسنادی ، در خرید و فروش کالاها بویژه معاملات گسترده و سنگین مالی است . فروشنده به خریدار اعتماد ندارد و باید بانکی به عنوان واسط ، تضمین پرداخت وجوه توسط خریدار را انجام دهد . مابقی موضوع مربوط به روال و فرایند و تعرفه و ... است . اگر شما وارد کننده کالا از کشور دیگر هستید ، باید از طریق بانک عامل ، نزد فروشنده تضمین بگذارید که به آن اعتبار اسنادی وارداتی گویند و اگر صادر کننده کالا هستید ، باید از خریدار کالایتان در کشور دیگر ، تضمین بگیرید که به آن ، اعتبار اسنادی صادراتی گویند ولی ماهیت هر دو ، یکی است .

با سپاس مجدد از کاربران محترم

این نظر توسط جاوید در تاریخ 1394/02/03 و 18:31 دقیقه ارسال شده است

خیلی عالی .استفاده کردم.مرسی

این نظر توسط amir در تاریخ 1394/02/03 و 11:24 دقیقه ارسال شده است

سلام به کاربرمحترم ashena
بنده هم از مطلب آموزشی وبسیارکاربردی ارسالی جنابعالی استفاده کردم
اگرباهمین روش وشیوه ادامه یابد،کم کم با مفاهیم مختلف اقتصادی آشنایی پیدامیکنیم
بسیارروان،ملموس،وعالی توضیح دادید.
همیشه پیگیرمطالب جنابعالی (بدلیل نگارش توسط خودتان) هستم وازشمابسیار سپاسگزارم
درودبرشما

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1394/02/01 و 16:09 دقیقه ارسال شده است

با این روش بیان ساده و آوردن مثالهای ملموس یواش یواش به مباحث اقتصادی علاقمند می شوم . خیلی عالی توضیح داده بودید و من با علاقمندی و کنجکاوی بسیار آن را مطالعه نمودم و خیلی خوب متوجه مفهوم \" اعتبار اسنادی \" شدم .

بسیار سپاسگزارم بابت تمام زحماتتان - موفق و سلامت باشید

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1394/02/01 و 16:04 دقیقه ارسال شده است

باسلام برشما
من هم مثل کاربرمحترم behrooz همیشه بااین اصطلاح مشکل داشتم
درمطلب بسیارخوبتان،توضیحات فنی وتخصصی رابه سادگی بیان نمودید.
گشایش اعتباراسنادی یاهمان lc درچه شرایطی بیشترکاربرد دارد؟

باتشکرازمطلب خوب ومفیدشما

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1394/02/01 و 15:34 دقیقه ارسال شده است

باعرض سلام خدمت کاربرمحترم ashena:
ازشمامتشکرم که طی این دومبحث مفید،تاکنون توانستید دوموضوع مهم راآموزش دهید.
بحث Lc یاهمان گشایش اعتباراسنادی،ازجمله موضوعاتی بودکه هرازگاهی دررسانه های مختلف میشنویم.پردازش این اصطلاح ،حداقل برای بنده که اطلاعات خوبی درزمینه اقتصادندارم سخت بود.
روان وساده نویسی مطلب،کمک شایانی به درک این مطلب کرده بود.
ضمن تشکرفراوان بابت زحمتی که برای تهیه،تایپ وارسال این مطلب متقبل شدید،فقط یک سوال دارم که نفع بانک پذیرنده این معاملات درچیست؟
ممنون ازشما


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 80
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 304
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,468
  • بازدید ماه : 4,007
  • بازدید سال : 20,913
  • بازدید کلی : 453,674