loading...
به سوی نور
amir بازدید : 356 جمعه 26 اردیبهشت 1393 نظرات (7)

ساختمان تخت جمشید در زمان داریوش اول در حدود 518 ق . م ، آغاز شد. نخست صفه یاتختگاه بلندی را آماده کردند و روی آن تالار آپادانا و پله های اصلی و کاخ تچرا را ساختند . پس از داریوش ، پسرش خشایارشا تالار دیگری را بنام تالار هدیش را بنا نمود و طرح بنای تالار صد ستون را ریخت . اردشیر اول تالار صد ستون را تمام کرد . اردشیر سوم ساختمان دیگری را آغاز کرد که ناتمام ماند . این ساختمانها بر روی پایه هایی ساخته شــده که قسمتـی از آنها صخره های عظیم و یکپارچه بوده و یا آنها را در کوه تراشیده اند . 

معماری هخامنشی ، هنری است از نوع تلفیق و ابداع که از سبک معماریهای بابل و آشور و مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر و قوم اورارتو اقتباس شده و با هنر نمایی و ابتکار روح ایرانی نوع مستقلی را از معماری پدید آورده است . هخامنشیان با ساختن این ابنیة عظیم می خواستند عظمت شاهنشاهی بزرگ خود را به جهانیان نشان دهند. 


img/daneshnameh_up/5/50/Takhtejamshid.jpg
تخت جمشید




اسناد تخت جمشید و کارگران مزد بگیر 
در اواخر سال 1312 شمسی براثر خاکبرداری در گوشة شمال غربی صفه تخت جمشید قریب چهل هزار لوحه های گلی به شکل و قطع مهرهای نماز بدست آمد . 
بر روی این الواح کلماتی به خط عیلامی نوشته شده بود . پس از خواندن معلوم شد که این الواح عیلامی اسناد خرج ساختمان قصرهای تخت جمشید می باشد . از میان الواح بعضی به زبان پارسی و خط عیلامی است . از کشف این الواح شهرت نابجایی را که می گفتند قصرهای تخت جمشید مانند اهرام مصر با ظلم و جور و بیگار گرفتن رعایا ساخته شده باطل گشت . 
زیرا این اسناد عیلامی حکایت از آن دارد که به تمام کارگران این قصرهای زیبا ، اعم از عمله و بنا و نجار و سنگتراش و معمار و مهندس مزد می دادند و هر کدام از این الواح سند هزینة یک یا چند نفر است . 
کارگرانی که در بنای تخت جمشید دست اندرکار بودند ، از ملتهای مختلف چون ایرانی و بابلی و مصری و یونانی و عیلامی و آشوری تشکیل می شدند که همة آنان رعیت دولت شاهنشاهی ایران بشمار می رفتند . 

گذشته از مردان ، زنان و دختران نیز به کار گل مشغول بودند . مزدی که به این کارگران می دادند غالباً جنسی بود نه نقدی ، که آنرا با یک واحــد پـول بابلی به نام « شکــل » سنجیده و برابر آن را به جنس پرداخت می کردند . اجناسی را که بیشتر به کارگران می دادند و مزد آن محسوب می شدعبارت از : گندم وگوشت . 

img/daneshnameh_up/9/98/Takhtejamshid5.jpg




اسکندر مقدونی در یورش خود به ایران در سال 331 قبل از میلاد، آنرا به آتش کشید. 
تاریخنگاران در مورد علت این آتش سوزی اتفاق رای ندارند. عده ای آنرا ناشی از یک حادثه غیر عمدی میدانند ولی برخی کینه توزی و انتقام گیری اسکندر را تلافی ویرانی شهر آتن بدست خشایار شاه علت واقعی این آتش سوزی مهیب میدانند.


تصویری از عظمت کاخها 
ازآنچه امروز از تخت جمشید بر جای مانده تنها می توان تصویر بسیار مبهمی از شکوه و عظمت کاخها در ذهن مجسم کرد. با این همه می توان به مدد یک نقشه تاریخی که جزئیات معماری ساختمان کاخها در آن آمده باشد و اندکی بهره از قوه تخیل، به اهمیت و بزرگی این کاخها پی برد. 

نکته ای که سخت غیر قابل باور می نماید این واقعیت است که این مجموعه عظیم و ارزشمند هزاران سال زیر خاک مدفون بوده تا اینکه در اواخر دهه1310خورشیدی کشف شد. 

چیزی که در نگاه اول در تخت جمشید نظر بیننده را به خود جلب می کند، کتیبه ها و سنگ نبشته های گذر خشایارشاه است که به زبان عیلامی و دیگر زبانهای باستانی تحریر شده است. از این گذر به مجموعه کاخهای آپادانا می رسیم، جائی که در آن پادشاهان بار میدادند و مراسم و جشنهای دولتی در آن برگذار می شد.

مقادیر عمده ای طلا و جواهرات در این کاخها وجود داشته که بدیهی است در جریان تهاجم اسکندر به غارت رفته باشد. 
تعداد محدودی از این جواهرات در موزه ملی ایران نگهداری می شود. بزرگترین کاخ در مجموعه تخت جمشید کاخ مشهور به "صد ستون" است که احتمالا یکی از بزرگترین آثار معماری دوره هخامنشیان بوده و داریوش اول از آن به عنوان سالن بارعام خود استفاده می کرده است. 
تخت جمشید در 57 کیلومتری شیراز در جاده اصفهان و شیراز واقع شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط آشنا در تاریخ 1393/02/28 و 23:00 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت کاربر محترم AMIR برای این که با این مطلب زیبا و بجا ، یادی از تمدن بعضاً فراموش شده ایران باستان کردند که با توضیحات خوب و تکمیلی کاربر محترم MASOOMEH بر زیبایی این مطلب افزوده شد . در باره این بنای تاریخی هر چه گفته شود کم است ولی یک بُعد دیگر این بنا ، تمدن با شکوهی است که این بنا یکی از مظاهر و تجلیات آن است ، یعنی قطعاً‌ این بنا از یک فضای فرهنگی و اجتماعی جدا نیست و نمی توان اوضاع اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی آن دوران را بی تاثیر روی این گونه بناها دانست . عرضی که دارم اینست که این بناها ، خود گویای وضعیت عمومی تمدن و فرهنگ ایران و ایران زمین در آن زمان می باشد . افسوس که یک اشتباه بزرگ و تاریخی باعث فروپاشی این تمدن عظیم شد و آن این که وقتی اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد ، ایران سپاه او را دست کم و بلکه نادیده گرفت زیرا ارتش آن زمان ایران چنان جنگجو ، منظم و قدرتمند بود که وقتی به داریوش اطلاع دادند که اسکندر از حوزه شرق کشور حمله کرده و نزدیک به ایران شده است ، تنها به گسیل سپاه کوچک ، غیرجنگی و پرطمطراقی بسنده کرد و زمانی سپاه اسکندر را جدی گرفت ، که کار از کار گذشته بود . همچنین همان گونه که در متن نیز آمده است ، به آتش کشیده شدن این مجموعه بنا توسط اسکندر مقدونی در تاریخ هنوز به اثبات نرسیده است چرا که اسکندر حتی نسبت به خانواده داریوش نیز با احترام کامل برخورد کرد . البته شاید روایت تاریخ ، از اصل آن متفاوت باشد .
مجدداً از زحمتی که کاربر محترم AMIR برای انتخاب و ارسال این متن جالب و مناسب کشیدند به نوبه خود سپاسگزاری می کنم .

این نظر توسط Boss در تاریخ 1393/02/27 و 12:05 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از ارسال مطلب مفید شما، و ممنون از اینکه به این بنای با شکوه و ارزشمند پرداختید.

معماری هخامنشی بسیار با شکوه و با ظریف کاری و نقش و نگار های بسیار زیبا همراه است. حتی معماری های بعد از ساخت بنای تخت جمشید هم متاثر و برگرفته از این معماری بوده اند. بسیار برای ما ایرانی ها پر افتخار است که این بنای عظیم در کشور ما قرار دارد و نام تخت جمشید در تاریخ ما ثبت شده است. متاسفانه ما ایرانی ها در حفظ این بنا به هیچ عنوان کوشا نیستیم و نمی دانیم که در حال تخریب کردن چه اثر ارزشمند و پرافتخاری هستیم، بعد ها متوجه می شویم که چه چیز با ارزشی را از دست داده ایم.

در ضمن بر دیوارهٔ پلکان رو به جنوب تصاویری از نمایندگان کشورهای مختلف به همراه هدایایی که در دست دارند دیده می‌شود. هر بخش از این حجاری اختصاص به یکی از ملل دارد که در شکل زیر مشخص شده‌اند :

۱- مادی‌ها ۲- عیلامی‌ها ۳- پارت‌ها ۴- سغدی‌ها ۵- مصری‌ها ۶- باختری‌ها ۷- اهالی سیستان ۸- اهالی ارمنستان ۹- بابلی‌ها ۱۰- اهالی کلیکیه ۱۱- سکاهای کلاه‌تیزخود ۱۲- ایونی‌ها ۱۳- اهالی سمرقند ۱۴- فنیقی‌ها ۱۵- اهالی کاپادوکیه ۱۶- اهالی لیدی ۱۷- اراخوزی‌ها ۱۸- هندی‌ها ۱۹- اهالی مقدونیه ۲۰- اعراب ۲۱- آشوری‌ها ۲۲- لیبی‌ها ۲۳- اهالی حبشه



یکی از هنرهای معماری در تخت جمشید این است که نسبت ارتفاع سر درها به عرض آنها و همین طور نسبت ارتفاع ستون ها به فاصلهء بین دو ستون نسبت طلایی است. نسبت طلایی نسبت مهمی در هندسه است که در طبیعت وجود دارد. این نشانگر هنر ابرانیان باستان در معماری است.

مطالب ذکر شده توسط کاربر محترم masoome کامل کننده بود و بر زیبایی متن افزود.



متن مطلب شما بسیار جذاب بود. عکس های همراه متن عالی بود خصوصا عکسی که در اول مطلب ارسال کرده بودید تصویری زیبا از تخت جمشید بود.







با تشکر مجدد از شما برای ارسال این مطلب. منتظر دیگر مطالب ارزشمند شما هستیم.

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1393/02/27 و 11:37 دقیقه ارسال شده است

کاربرمحترمamir
مطلب خوب ومهمی رافرستادید.
خیلی کامل وجالب بود
متشکر

این نظر توسط wind در تاریخ 1393/02/27 و 9:49 دقیقه ارسال شده است

بسارمتشکرم ازکاربرamirکه این مطلب خوب راارسال نمودند.
مطلب بسیارجالب وخوبی است.
متشکرم

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1393/02/26 و 18:11 دقیقه ارسال شده است

باسلام:
ازشماکاربرگرامی برای ارسال این اطلاعات جالب ازتخت جمشید ممنونم
خبلی خوب و جامع بود.

این نظر توسط HAMI در تاریخ 1393/02/26 و 12:28 دقیقه ارسال شده است

اطلاعات بسیارخوب وجامعی ازتخت جمشیدارائه نمودید.
مرسی

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1393/02/26 و 9:53 دقیقه ارسال شده است

با سلام
تخت جمشید از جمله آثار مهم باستانی ایران بزرگ است ، که توجه جهانگردان را به خود جلب کرده است . در تصاویر حکاکی شده سنگ های تخت جمشید، هیچکس عصبانی نیست، هیچکس سوار بر اسب نیست، و هیچکس را در حال تعظیم نمی بینید. هیچکس سر افکنده و شکست خورده نیست، هیچ قومی بر قوم دیگر برتر نیست، و هیچ تصویر خشنی وجود ندارد. از افتخار های ایرانیان این است، که هیچگاه برده داری در ایران مرسوم نبوده است، و همان طور که شما هم در مطلبتان بیان داشتید کارگران بابت کارهایی که انجام داده اند پول دریافت کرده اند. در بین صدها پیکره تراشیده شده سنگ های تخت جمشید، حتی یک تصویر برهنه و عریان وجود ندارد.
با صحبت کردن درباره تخت جمشید و همچنین تمدن ایران باستان به من حس غرور دست می دهد .
بابت ارسال این مطلب بسیار خوب از شما متشکرم و منتظر مطالب ارزشمند بعدی شما هستم .


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 75
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 241
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,405
  • بازدید ماه : 3,944
  • بازدید سال : 20,850
  • بازدید کلی : 453,611