loading...
به سوی نور
neda بازدید : 1397 جمعه 15 شهریور 1392 نظرات (6)

دانشمندان در سال های اخیر به اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه رشد مغز انسان دست یافته اند. مغز کودک دربردارنده میلیاردها سلول عصبی است. در نخستین سال های پس از تولد بین این سلول ها پیوندهایی شکل می گیرد. با گذشت زمان این پیوندها قدرتمندتر می گردند. در مغز بچه هایی که با گوش دادن به موسیقی بزرگ می  شوند، پیوندهای مرتبط با موسیقی بیشتری وجود دارد.موسیقی تاثیری شگرف بر هیجانات و احساسات ما دارد. بشر از دیر باز با این امر آشنا بوده و می دانسته که لالایی خواندن می تواند یک نوزاد گریان را آرام سازد. موسیقی می تواند ما را به وجد آورد. اما حوزه تاثیرگذاری موسیقی به اینها محدود نمی شود و حتی می تواند بر نحوه تفکر ما نیز تاثیر گذارد.

تاثیر شگفت انگیز موسیقی کلاسیک بر مغز: آیا گوش دادن به موسیقی کلاسیک ما را با هوش تر می سازد؟

اما برخی از این پیوندها بر نحوه تفکر ما تاثیر می گذارند. گوش دادن به موسیقی کلاسیک می تواند توانایی های فضایی ذهن ما را حداقل به مدت کوتاهی افزایش دهد. آموختن نحوه نواختن یک ساز نیز می تواند تاثیری بلندمدت تر بر برخی توانایی های ذهنی ما داشته باشد.

آیا موسیقی سبب افزایش هوش ما می شود؟

پاسخ این است: تا حدی! به نظر می رسد که موسیقی سبب تقویت برخی از بخش های مغز و برخی توانایی های ذهنی می شود. افراد بزرگسال پس از گوش دادن به موسیقی کلاسیک بهتر می توانند برخی مسائل مربوط به هوش فضایی را به انجام رسانند. به عنوان نمونه چیدن درست قطعات یک پازل جزو مهارت های مربوط به هوش فضایی است.

اما چرا این اتفاق روی می دهد؟ حقیقت آن است که بخش هایی از مغز که با گوش دادن به موسیقی کلاسیک فعال می شوند مشابه بخش هایی از مغز است که برای منطق فضایی به کار می رود. در واقع با گوش دادن به موسیقی کلاسیک، بخش های مربوط به ادراک فضایی مغز فعال شده و آماده انجام فعالیت می شوند.

تاثیر شگفت انگیز موسیقی کلاسیک بر مغز: آیا گوش دادن به موسیقی کلاسیک ما را با هوش تر می سازد؟

اگر پیش از چیدن قطعات پازل به موسیقی کلاسیک گوش دهیم، بهتر خواهیم توانست این کار ار انجام دهیم. البه این اثر تنها در مدتی کوتاه روی می دهد و توانایی فضایی تقویت شده ما یک ساعت پس از گوش دادن به این نوع موسیقی از میان می رود.

یادگیری نواختن یک ساز می­تواند اثرات بلندمدت تری بر توانایی های فضایی ذهن ما داشته باشد. چندین پژوهش انجام یافته نشان داد که توانایی دانش آموزانی که به مدت شش ماه به کلاس پیانو فرستاده شده بودند در چیدن قطعات پازل و سایر توانایی های فضایی رشدی 30 درصدی یافت.

اما چرا بین اثرات گوش دادن به موسیقی و نواختن یک ساز این همه تفاوت وجود دارد؟ پژوهشگران بر این باورند که یادگیری موسیقی سبب ایجاد مدارهای جدید عصبی در مغز می شود.

چرا موسیقی کلاسیک تاثیری بیشتر از سایر انواع موسیقی دارد؟

موسیقی کلاسیک در واقع آثار هنرمندان و آهنگسازانی همچون بتهوون، باخ، موزارت و شوپن را در بر می گیرد.  ساختار موسیقی کلاسیک بسیار پیچیده تر از انواع دیگر موسیقی است. حتی نوزادان سه ماهه نیز می توانند ساختار این نوع موسیقی را تشخیص داده و قطعات کلاسیکی که قبلاً شنیده اند را به خاطر آورند.

پژوهشگران بر این باورند که همین پیچیدگی موسیقی کلاسیک است که سبب تقویت ذهن در حل مسایل مربوط به هوش فضایی می گردد. بنابراین تاثیرات گوش دادن به موسیقی کلاسیک با تاثیرات انواع دیگر موسیقی تفاوت دارد.

منبع: www.educationoasis.com

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مرادی در تاریخ 1392/07/03 و 19:20 دقیقه ارسال شده است

بانظرشماموافقم
عالی بود

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/06/20 و 2:46 دقیقه ارسال شده است

ممنونم از ارائه این مطلب مفید . موسیقی هم یکی از چند هنری است که خیلی به آن ها علاقه دارم ولی فقط علاقه دارم از استعداد هیچ خبری نیست.

این نظر توسط mozhgan در تاریخ 1392/06/16 و 13:02 دقیقه ارسال شده است

موضوع متفاوتی بود به نظر من زندگی بون موسیقی معنایی ندارد خیلی ممنون از شما برای ارسال این مطلب

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1392/06/15 و 22:32 دقیقه ارسال شده است

با سلام
از مطلب ارسالیتان از طرف خود و تک تک یکصد میلیارد سلول مغزیم سپاسگزار و
ممنون هستم
موفق باشید

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1392/06/15 و 16:17 دقیقه ارسال شده است

باعرض سلام:

بله،موسیقی کلاسیک و ارزشمند میتواند برروی سلولهای مغز انسان وحیوانات ،وبرروی رشدو طراوت گیاهان تاثیربسزایی داشته باشد.

باتشکرازشما،بسیار مفیدبود

این نظر توسط behnam در تاریخ 1392/06/15 و 15:30 دقیقه ارسال شده است

مطلب فوق العاده ای بود. یک روز زندگی بدون موسیقی کلاسیک برای من مرگ است. چه روزهایی که سمفونی مرگ موتزارت مرا حیات بخشیده و دوباره از نو نو کرده است. چه حیرت گاه هایی را با موسیقی شوپن از خیال گذرانیده ام. چه آرامش های طوفانی را که با سمفونی 5 بتهوون بدست آورده ام. به چه مهمانی های اشرافی با شوبرت دعوت شده ام. و چه رنج هایی را از صدای موسیقی ویوالدی درک کرده ام. زندگی بدون موسیقی کلاسیک هرگز...مطلب خلاصه و مفیدی بود ممنون.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 514
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,678
  • بازدید ماه : 4,217
  • بازدید سال : 21,123
  • بازدید کلی : 453,884