loading...
به سوی نور
boss بازدید : 245 یکشنبه 24 شهریور 1392 نظرات (8)

برایان کاکس فیزیکدان ذرات که در حال حاضر روی آزمایش اطلس برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن کار می کند با اشاره به این که سفر به زمان فقط در رابطه با آینده عملی می شود توضیح داد که وقتی که این سفر صورت بگیرد بازگشت از آینده غیر ممکن است.

پرفسور کاکس قرار است هفته آینده به مناسبت پنجاهمین سالگرد پخش برنامه علمی تخیلی " Doctor Who" در لندن سخنرانی درباره نظریه سفر در زمان داشته باشد.

وی در سخنرانی که در جریان جشنواره علم بریتانیا در بیرمینگهام داشت اظهار داشت تاکنون سفر در زمان در مقیاس بسیار کوچک انجام شده است.

وی افزود که اگر این فناوری برای شتاب بخشیدن به اجسام بزرگ نیز توسعه می یافت، سفر انسان به آینده امکان پذیر بود، اما درحال حاضر این فناوری وجود ندارد و هرگز نیز برای سفر به گذشته وجود نخواهد داشت. شاید بتوان به آینده سفر کرد و در آینده در آزادی کامل حرکت داشت.

 

برایان کاکس یادآور شد: اگر سریع بروید، ساعت شما نسبت به افرادی که ساکن هستند کند می شود. درحالی که به سرعت نور نزدیک می شوید ساعت شما به قدری آرام می شود که می توانید به 10 هزار سال در آینده بروید.

این نظریه براساس نظریه " نسبیت خاص" انیشتین است که اظهار می دارد برای سفر به جلو در زمان، یک شی باید به سرعتی نزدیک به سرعت نور برسد. درحالی که این شی ء به چنین سرعتی نزدیک می شود، زمان تنها برای این شی خاص کند می شود.

برای مثال، افرادی که برفراز اقیانوس اطلس سفر می کنند گذر زمان را کندتر از افرادی که روی زمین هستند حس می کنند.

کاکس ادامه داد: در نظریه نسبیت عام ، می توان این کار را به طور کلی انجام داد. انجام چنین کاری به ساخت کرمچاله بستگی دارد، کرمچاله ها میانبرهایی بین فضا و زمان هستند اما اکثر فیزیکدانها نسبت به کارکرد آن تردید دارند.

کرمچاله (Wormhole) در فیزیک یک پل میانبر فرضی در فضا و زمان است. کرمچاله‌ها ساختارهای فضازمانی پل مانندی هستند که دو گستره جدا از یک فضا-زمان یا دو فضا-زمان جدا از هم را به یکدیگر پیوند می ‌دهند.

کرمچاله‌ها مسافت و زمان برای رسیدن از یک نقطه به نقطه دیگر را کوتاه و آسان می کنند.

منبع:خبر گزاری مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/07/01 و 0:03 دقیقه ارسال شده است

مطلب بسیار جالبی بود. باور کردنی نیست یا لااقل به قول کاربر آشنا اثبات آن با علم امروزی غیر ممکن است.
ممنونم از ارسال این مطلب هیجان انگیز و کمی ترسناک

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/06/31 و 23:45 دقیقه ارسال شده است

مطلب عجیبی بود . باور کردنی نیست . یا لااقل به قول کاربر آشنا اثبات آن با علم امروزی غیر ممکن است .
از شما به خاطر این مطلب جالب و هیجان انگیز متشکرم.

این نظر توسط behnam در تاریخ 1392/06/29 و 19:35 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از کاربر الهام...
نظر شما در واقع بسط نظر من درباره این مطلب بود. من درباره آینده صحبت کردم و شما درباره گذشته...خیلی خوب بر ورود به گذشته هم نقد وارد کردید.منتظر نظرات دیگر کاربران محترم هم هستیم...

این نظر توسط Elham wh در تاریخ 1392/06/29 و 16:19 دقیقه ارسال شده است

ما نمی تونیم تو زمان حال تو 2تا جا باشیم...یعنی هم جایی باشیم که قبلاً نبودیم و هم جایی که در حال حاضر هستیم ....مثلاً تصور کنید شما به دوره ای بر گشتید که مادر بزرگتون هست...به طور مثال به 30سال پیش...اینجا 2تا قضیه وجود داره:
1. من اون زمان نبودم پس چطوری می تونم برم و بگم مامان بزرگ من نوتم...در صورتی که حتی مادر منم ازدواج نکرده!!!!!!! پس من چطوری وجود دارم؟
2. به طور مثال من مادر بزرگم و کشتم....اگه من مادر بزرگم و کشتم پس در زمان من چه طوری کسی هست که من میدونم مامان بزرگمه؟
اگــــــــــــــــــــــــــــــــــر این ماشین اختراع بشه و سفر تو زمان اتفاق بیفته یه جورایی می شه گفت که ما در چند تا زمان داریم زندگی می کنیم....و گذشته هیچ وفت نمیمیره و دوباره زنده می شه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این عقلانیه؟

این نظر توسط Elham wh در تاریخ 1392/06/29 و 16:18 دقیقه ارسال شده است

ما نمی تونیم تو زمان حال تو 2تا جا باشیم...یعنی هم جایی باشیم که قبلاً نبودیم و هم جایی که در حال حاضر هستیم ....مثلاً تصور کنید شما به دوره ای بر گشتید که مادر بزرگتون هست...به طور مثال به 30سال پیش...اینجا 2تا قضیه وجود داره:
1. من اون زمان نبودم پس چطوری می تونم برم و بگم من مامان بزرگ من نوتم...در صورتی که حتی مادر منم ازدواج نکرده!!!!!!! پس من چطوری وجود دارم؟
2. به طور مثال من مادر بزرگم و کشتم....اگه من مادر بزرگم و کشتم پس در زمان من چه طوری کسی هست که من میدونم مامان بزرگمه؟
اگــــــــــــــــــــــــــــــــــر این ماشین اختراع بشه و سفر تو زمان اتفاق بیفته یه جورایی می شه گفت که ما در چند تا زمان داریم زندگی می کنیم....و گذشته هیچ وفت نمیمیره و دوباره زنده می شه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! این عقلانیه؟

این نظر توسط neda در تاریخ 1392/06/24 و 19:20 دقیقه ارسال شده است

خیلی متشکرم مطلب خوبی بود...شکلک

این نظر توسط behnam در تاریخ 1392/06/24 و 16:40 دقیقه ارسال شده است

مطلب عجیبی بود. جذاب و علمی...اما...
من معنای سفر به آینده رو نمیفهمم. اگر از لحاظ زمان حوادث و اتفاقات است، باید بگویم که ما با حرکتمان در سیر زمان، آینده را خلق می کنیم. به قول استاد کوئلیو:"راهی وجود ندارد، تو با حرکتت راه را ایجاد می کنی"...در واقع می خواهم بگویم که آینده ای وجود ندارد که به آن پا بگذاریم. مثلا فرض کنید که به نور ستاره ای در صد میلیون سال نوری دورتر نگاه می کنید. خب مشخص است که زمان شما نسبت به آن، گذشته است. حال فکر کنید که با وسیله ای، برروی آن ستاره فرود آمدید. حال، در زمان حال آن ستاره قرار دارید. اما هنوز نسبت به ستاره ای که صدها میلیون سال نوری با آن ستاره فاصله دارد بازهم در گذشته هستید. زمان نسبی است...نمی توانید مدعی شوید که همین الآن در زمان حال یا گذشته و یا آینده هستید. وقتی به حال هم نمی توانیم برسیم چگونه به آینده می خواهیم برسیم!
آینده، ایستگاهی جلوتر از ایستگاه حال نیست که در آن توقف کنیم...آینده ای وجود ندارد. شاید، شاید در آخرین ایستگاه به زمان حال برسیم.اما آینده نه!
منتظر نظرات علمی و راهنمایی های دوستان برای گفته هایم و همچنین برای این مطلب هستم...

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1392/06/24 و 16:15 دقیقه ارسال شده است

با سلام
از مطلبتان استفاده کردم و مطلب خوبی بود
نظرم اینست که شاید سفر به زمانهای گذشته ( که در متن آمده است که غیرممکن است ) نیز در آینده با نظریه های جدید اثبات شود ( شاید هم نشود ) و فقط باید گفت که با علم کنونی غبرممکن است تا انشاالله بعدها دانش بشر چه نظری داشته باشد
ممنون از زحمتتان برای انتخاب و ارائه این مطلب


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 105
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 518
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,682
  • بازدید ماه : 4,221
  • بازدید سال : 21,127
  • بازدید کلی : 453,888