loading...
به سوی نور
behrooz بازدید : 271 جمعه 29 شهریور 1392 نظرات (7)

این ادعا مخالف عقاید رایج مبنی بر گردش جهان به دور زمین بود. وی همچنین روشهایی را برای بدست آوردن اندازه منظومه شمسی و حرکات سیارات ابداع نمود. بیش از یک قرن طول کشید تا صحت نظرات وی بوسیله علم تأیید و پذیرفته شود.

وی می‌دانست که برخی از فلاسفه یونان ادعا کرده بودند زمین حرکت می‌کند. به عقیده او نظر درست‌تر آن بود که خورشید در مرکز عالم و زمین مانند دیگر سیارات بدور خورشید در حرکت باش

: در دانشگاه کراکو در لهستان در رشته‌های ریاضی و نورشناسی به تحصیل می‌پردازد.

کپرنیک تقریبا چهل سال برای تکمیل پژوهشهای اخترشناسی خود وقت صرف کرد و تا اواخر عمر خود از چاپ کامل نظرات خارق‌العاده خویش خودداری کرد و تنها در سال ۱۵۴۳ بود که گفتار درباره چرخش کرات سماوی او انتشار یافت. افکار موجود در کتاب کپرنیک بنیادی‌تر از آن بود که بتوان آنها را جدی گرفت، یک نسخه چاپ شده از آثارش درست قبل از مرگ در بستر بیماری بدست او رسید. چون او در این آزمایش بیش از ۷۰ سال سن داشت و مفلوج و تقریبا نابینا بود، بعید به نظر می‌رسید که موفق به دیدن این اثر بزرگ چاپی شده باشد، اثری که او برای خلق و ایجاد آن تمام عمرش را صرف کرده بود. چند روز پس از انتشار کتابش بدون آنکه بداند چه خدمت ارزنده‌ای به جهان بشریت کرده، دار فانی را وداع گفت. سرانجام پس از گذشت ۱۵۰ سال از مرگش دانشمندان اندیشه‌های او را پذیرفتند. امروزه بیش از چهار سده پس از مرگش، یکی از بزرگترینها در قلمرو دانش به شمار می‌رود.

واکنش کلیسا در برابر آراء کوپرنیک خشمگینانه بود. نقل است مارتین لوتر – پایه‌گذار مذهب پروتستان- به محض آگاه شدن از نظریه با آن به مخالفت برخاسته

نیکلاس کوپرنیک (به لهستانی: Mikołaj Kopernik - به آلمانی: Nikolaus Kopernikus)؛ (زاده ۱۹ فوریه۱۴۷۳ و درگذشته ۲۴ مه ۱۵۴۳ میلادیستاره‌شناس، ریاضیدان و اقتصاددانی لهستانی بود که نظریه خورشید مرکزی منظومه شمسی را بسط داد و به صورت علمی درآورد. وی پس از سالها مطالعه و رصد اجرام آسمانی به این نتیجه رسید که بر خلاف تصور پیشینیان زمین در مرکز کائنات قرار ندارد بل این خورشیداست که در مرکز منظومه شمسی است و سایر سیارات از جمله زمین به دور آن در حال گردشند.

نظریه انقلابی کوپرنیک یکی از درخشان‌ترین کشفیات عصر رنسانس است که نه فقط آغازگر ستاره‌شناسینوین بود، بلکه دیدگاه بشر را دربارهٔ جهان هستی دگرگون کرد.

منبع:تبیان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط neda در تاریخ 1392/07/01 و 21:01 دقیقه ارسال شده است

راستش من اصلا نیکلاس رو نمیشناختم ممنونم از شما برای ارسال این مطلب...شکلک

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1392/07/01 و 20:44 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت کاربرمحترم:masoomeh
از شما به خاطر اظهارلطف و توضیح زیبایتان ممنون ومتشکرم
بایدعرض کنم که به راستی شجاعت این قبیل دانشمندان ،دردوران جهل نسبی بشریت ،قابل ستایش و ستودنی است

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1392/07/01 و 5:46 دقیقه ارسال شده است

با سلام
از توضیحات تکمیلی کاربر محترم HAWKING سپاسگزارم
بنده هم در متنی که ارائه کردم ، صرفاً به جهل موجود در عصر کپرنیک اشاره کردم و هم نظر با کاربر محترم HAWKING معتقدم که تلاش اندیشمندان گذشته هر چند به نتایج بعضاً ناصحیح منجر شده است ، فی ذاته بسیار ارزشمند و قابل احترام است

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/06/31 و 23:17 دقیقه ارسال شده است

با سلام
از شما به خاطر ارسال این مطلب که یادآور شجاعت ، تلاش و رنجهای یکی از دانشمندانی است که با ارائه نظریه هایی برخلاف عقاید رایج عصرشان به پیشرفت دانش کمک کرده اند سپاسگزارم.

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1392/06/31 و 21:14 دقیقه ارسال شده است

باعرض سلام و تشکر خدمت کاربران محترم:ashena و hawking:

جناب کاربرآشنا ،از لطف و توجه شما ممنونم وبابت توضیح وضعیت زمان این دانشمندبرجسته متشکرم . به راستی مومنین واقعی این قبیل انسانهاهستند،که واقعیت های جهان هستی را به بشریت هدیه می دهند.

ازکاربرhawking نیز ممنونم که توجه ویژه ای به این مطلب داشتند و برای تلاشهای دانشمندان هرزمان ارزشی خاص قائل میشوند.

این نظر توسط behnam در تاریخ 1392/06/31 و 13:33 دقیقه ارسال شده است

فقط می تونم بگم که مدیونشیم...مدیون ایشون و خیلی های دیگه که نوار پیروزی های جهل را تا حد توان خود قطع کردند. البته باید در نظر داشت که آنها که زمین را مرکز میدانستند، آنها که آسمان را سقف می دانستند و آنها که جهان را ساکن و... قصدشان خرافه پراکنی یا جهل افزایی در میان بشر نبوده است. آنها هم در زمان خود بسیار تلاش کردند و مدیون برخی از آنها هم هستیم.

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1392/06/31 و 11:26 دقیقه ارسال شده است

با سلام
در تاریخ جهان نامهایی هستند که برای افراد عادی و غیرمتخصص در حد یک نام بزرگ مانده اند ولی تلاشها ، مصائب ، دشواریها و سختیهای روزگار برای آنان بر عموم مردم پوشیده است و این اقدام ارزشمند کاربر محترم BEHROOZ برای تشریح زندگی و عقاید دانشمند ارزشمند نیکلاس کپرنیک بسیار پسندیده و جالب است . این امر زمانی اهمین بیشتر پیدا می کند که نظریه " زمین محوری " همچون آیات الهی تقدیس می شد و کسی گمان نمی کرد روزی بیاید که مشخص شود خداوند در خلقت خود ، چنین وضع نموده که زمین به دور خورشید بگردد و نه کل عالم به دور زمین . این امر شاید کمی از غرورمان بکاهد که بدانیم " ما مرکز ثقل عالم نیستیم " و اندیشه خداوند ساختار دیگری برای جهان طراحی کرده است . پیروزی نظریه کپرنیک ( و آیندگان وی ) در واقع پیروزی علم بر جهل است ، همان که خداوند وعده داده است . آری ، واقعیت اینست که زمین در مرکز آسمان نیست ( همان طور که خورشید با عظمتمان نیز چنین نیست ) و ما هم مرکز ثقل عالم نیستیم ، ظاهرا‍ کپرنیک از مومنین واقعی به آیه شریفه " لا تقفوا ما لیس لک به علم " ( از چیزی که به آن علم نداری پیروی نکن ) بوده و ایمانش را در عمل به اثبات رسانده است .
با تشکر مجدد برای ارسال این مطلب


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 663
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 21
  • بازدید ماه : 4,387
  • بازدید سال : 21,293
  • بازدید کلی : 454,054