loading...
به سوی نور
masoomeh بازدید : 739 جمعه 28 فروردین 1394 نظرات (8)

دانشگاه هاروارد یک دانشگاه خصوصی در شهر کمبریج ایالت ماساچوست در ایالات متحدهٔ آمریکا است. قسمت‌هایی از دانشگاه هاروارد مثل دانشکدهٔ پزشکی و دانشکدهٔ بازرگانی در شهر مجاور کمبریج یعنیبوستون قرار دارد. هاروارد در سال ۱۶۳۶ توسط هیأت قانون‌گذاران «مهاجرنشین (کولونی) خلیج ماساچوست» ساخته شد. این دانشگاه اولین موسسهٔ آموزش عالی در کشور آمریکا و همچنین اولین بنیاد در آمریکای شمالی به شمار می‌رود. نام آن در ابتدا «دانشکدهٔ نو» یا «دانشکده در شهرک نو» بود که بعدها در ۱۳ مارس ۱۶۳۹ کشیشی به نام جان هاروارد ۴۰۰ جلد کتاب به کتابخانهٔ این دانشگاه و همچینین مبلغ ۷۷۹ پوند به این دانشگاه کمک نمود.

مرکز علم در کالج هاروارد


در طول ۴۰ سال ریاست چارلز ویلیام الیوت، وی اصلاحات بزرگی را در این دانشگاه پدید آورد که از کارهای او می‌توان به: دوره‌های انتخابی، کلاس‌های کوچک و امتحانات ورودی اشاره کرد. این اصلاحات بر روی آموزش و پرورش آمریکا تاثیر گذاشته و هم آموزش متوسطه و هم آموزش عالی آمریکا به این شیوه تغییر یافت.

دانشگاه هاروارد همیشه بالاترین رتبه‌های دانشگاه‌ها را در سطح جهان داشته و یکی از قدرتمندترین موسسه‌های مالی غیرانتفاعی می‌باشد. این دانشگاه به اتفاق دانشگاه ییل، همیشه دو رقیب اصلی در مسابقات علمی، فوتبال و قایق‌رانیبوده‌اند.

 

تاریخچه تأسیس دانشگاه هاروارد

در سال ۱۶۳۸ ، آن ناحیه و دانشگاه تازه تأسیس را به نام کمبریج نام‌گذاری کردند. در همان سال جان هاروارد یکی از وزیران پیوریتن و وزیر امور داخلی آمریکا که استاد یکی از شعبه‌های دانشگاه کمبریج بود در هنگام مرگ، نیمی از سرمایه و املاک خود را که ۷۸۰ پوند بود با چهارصد جلد کتاب به‌کالج بخشید و کالج مزبور در سال ۱۶۳۹ به‌افتخار این مرد، هاروارد نامیده شد. تاریخچهٔ هاروارد در حقیقت از سال ۱۶۴۰ آغاز می‌شود. نخستین جشن دانش‌آموختگان دانشگاه هاروارد در سال ۱۶۴۲برگزار شد. بر سردر این دانشگاه لوحه‌ای نصب شده که متن آن چنین است:

«چون خداوند به‌سلامت ما را به‌سرزمین نیوانگلند رسانید، به یاری او خانه‌های خود را ساختیم و برای ادامهٔ زندگانی خود وسایلی برانگیختیم و مکان‌های مناسبی برای پرستش پروردگار پی‌افکندیم و به تشکیل یک دولت غیرنظامی همت گماشتیم. اما آرزوی بزرگی را که در قلب خود می‌پروراندیم و در پی تحقق آن روزشماری می‌کردیم، آموزش و پرورش بود که سعادت جاودانه در پی داشت. ما نمی‌خواستیم که دیو بی‌سوادی در کلیساها بجای ماند و کشیشان ما در تاریکی نادانی به‌سر برند.»
امور تشکیلاتی و اداری

سازمانی مرکب از یک رئیس و یک خزانه‌دار و پنج استاد به طور رسمی مقررات اداری دانشگاه را وضع نموده و به‌امور مالی و هزینه کردن وجوه دریافتی، نظارت مستقیم داشتند. این سازمان به وسیله هیأت ناظرانی که در سال ۱۶۴۲ تعیین شده بود، کنترل می‌شد. کم‌کم اوضاع و احوال ایجاب کرد که هیأت اداره‌کنندهٔ دانشگاه، از استادان مقیم آن تشکیل شود. امروزه دانشکده‌های گوناگون، دارای هیأت‌های قانون‌گذاری هستند که مستقیماً عهده‌دار نظم و برقراری آرامش در محیط دانشکده می‌باشند. در اوان تأسیس این دانشگاه، هیأت ناظران از بین نمایندگان مشترک ایالت (دولت) و کلیسا تشکیل شده و دولت که مؤسس و مدیر کالج بود سازمان هاروارد را یک بنگاه دولتی تلقی کرده که در این راستا اختلافات تنگ‌نظرانه و متعصبانه نیز نمایان بود و سرانجام این کشمکش‌ها به سود دانشگاه هاروارد پایان یافت. در سال ۱۷۸۰ کالج هاروارد به دانشگاه هاروارد تغییر یافت. نخستین مدیران و رهبران کالج طبعاً کلیسا بود، اما در پی تغییراتی که در ترکیب هیأت ناظران پدیدار شد، دانشگاه هاروارد از زیر کنترل روحانیت و سرانجام از قید سیاست‌مداران دولتی رهایی یافت. از سال ۱۸۶۵ هیأت مدیرهٔ دانشگاه از بین دانش‌آموختگان پیشین آن برگزیده شد و کنترل دانشگاه را به طور کامل به‌عهده گرفت.

 

دوران پرآشوب

در نیمه دوم قرن هفدهم میلادی هنگامی که اتحاد میان پیوریتن‌ها از نظر سیاست ومذهب عملی شد، بار دیگر عقاید روحانیون انجیلی در عقاید مذهبی دانشگاه مشکلات متعددی پدید آورد. افراد محافظه‌کار بار دیگر در هیأت ناظران رخنه کردند. تاریخ این کالج از سال ۱۶۷۳ تا ۱۷۲۸ بسیار پرآشوب بود، یکی از عوامل مهم این ناآرامی‌ها، تأسیس دانشگاه ییل به وسیله محافظه کاران نیوانگلند بود که به‌دنبال ناکامی‌های خود در ادارهٔ دانشگاه هاروارد، اقدام به بنای این دانشگاه نمودند.

 

دوران نوین

نخستین رئیس هیأت مدیره دانشگاه هاروارد در سال ۱۷۹۲ انتخاب و در سال ۱۸۰۵ کرسی دانشکده الهیات این دانشگاه، به‌استادی مؤمن و موحد واگذار شد. سرانجام در سال ۱۸۴۳، هیأت ناظران دانشگاه، به‌ریاست یک روحانی و مرکب از اشخاص شایسته آغاز به‌کار کرد. عبادت و نمازگذاری که تا آن زمان در دانشگاه هاروارد اجباری بود، در سال ۱۸۸۶ از صحنه دانشگاه برچیده شد. پیرو این تغییر و تحول، روند تشکیلاتی و اداری دانشگاه هاروارد از مسیر عقیدتی و سیاسی بنیان‌گذارانش خارج شد. امروزه دانشگاه هاروارد و دانش‌آموختگان آن در ارتباط و همبستگی کامل با پیشرفت‌های فکری مردم ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

تالار یادبود در کالج هاروارد

 

پیشگامان دانش و فرهنگ در هاروارد

 

دانشکده‌ها

هاروارد دارای نه دانشکده با یکصد و شصت رشته تحصیلی می‌باشد.

 

منبـــــــــع : ویکی پدیا
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط HAMI در تاریخ 1394/02/19 و 14:54 دقیقه ارسال شده است

این دانشگاه بزرگ ازجمله چنددانشگاه مهم وکلیدی است که هرساله اساتیدبزرگی رابه دنیای علم معرفی میکند.
مطلب خوب سرکار،شناخت بسیارزیادی ازاین دانشگاه بزرگ به همراه داشت .ضمن تشکرازشما،ازجناب استاد ashena نیزبرای توضیحات تکمیلی شان سپاسگزارم
مرسی

این نظر توسط shadi در تاریخ 1394/02/15 و 14:35 دقیقه ارسال شده است

معرفی خوبی بودازاین دانشگاه بزرگ ومهم
ازتون ممنونم

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1394/02/13 و 11:45 دقیقه ارسال شده است

سلام برشما
ازاطلاعات وآمارهای این مطلب درمورددانشگاه هاروارد،خیلی استفاده کردم
اطلاعات بسیارکاربردی شما دراین زمینه،کمک خولی بود به بنده زیرابه آن نیازداشتم.
کاربرآشنانیز مثل همیشه نظرکارشناسی بسیاردقیق ومهمی ارائه نمودند
ازهردوکاربرگرامی تشکردارم

این نظر توسط wind در تاریخ 1394/02/07 و 13:38 دقیقه ارسال شده است

اطلاعات بسیارخوبی هم درمطلب شما وبویژه درمطلب کاربرashena بود.
خصوصا ارائه اطلاعات خوب وکامل ازجانب شمابرای تاریخچه تاسیس وادامه تکامل آن،وارائه آمارجالب،کاربردی،ومفصل ازرتبه بندی دانشگاهها وشرایط این دانشگاه بزرگ دربین سایر دانشگاهها ازسوی کاربرآشنا،واقعا عالی بود.
ازتوجه شماوتوضیحات تکمیلی آموزشی کاربرآشنا متشکرم
عالی بود.

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1394/02/06 و 12:43 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت کاربر محترم MASOOMEH
مطلب بسیار خوب و سودمندی بود
همان گونه که فرموده اید ، دانشگاه هاروارد دانشگاهی بسیار قدیمی و با سابقه در دنیاست . در حوزه اقتصادی ، این دانشگاه دارای مکتب ویژه ای ( مانند مکتب شیکاگو در دانشگاه شیکاگو ) نیست ولی اختلاف نظرهایی میان اساتید این دانشگاه با دانشگاههایی مانند برکلی ، ام آی تی و دانشگاه شیکاگو وجود دارد و حتی این امر موجب شده بود که اختلافاتی در زمینه جذب اساتید در این دانشگاهها صورت گیرد ( بیش از همه ، میان دانشگاههای هاروارد و شیکاگو ) . دانشگاه شیکاگو با تکیه بر یکی از توانمندترین متفکرین اقتصادی معاصر ( میلتون فریدمن ) ، نظریه لیبرالیسم اقتصادی را مطرح کرده است که به معنای اعتقاد به عدم دخالت دولت در اقتصاد می باشد . دانشگاه هاروارد یکی از مهمترین مباحث اقتصادی در حوزه بهره وری نیروی کار و در سطحی بالاتر ، بحث سرمایه انسانی را به صورت چالش برانگیز ( به این علت که دیدگاهی متفاوت نسبت به برداشت معمول از بهره وری سرمایه انسانی داشت ) مطرح کرده است که مهمترین موضوعات در این زمینه توسط ریچارد فریمن در این دانشگاه با انتشار کتاب تحصیلات بیش ازحد در سال 1976 مطرح شده است . همچنین پروفسور گرگوری منکیو از اساتید برجسته اقتصاد در این دانشگاه می باشد که مشاور چند تن از روسای جمهوری امریکا از جمله جرج بوش پسر بوده است .
نکته دیگر در باره این دانشگاه ، رتبه بسیار ممتاز آن میان دانشگاههای معتبر دنیاست ( همان گونه که BOSS فرمودند ) . وبومتریک ( WEBOMETRIC ) یکی از مهمترین رتبه بندیهای مراکز دانشگاهی را ارائه می کند که بر اساس این رتبه بندی ، دانشگاه هاروارد رتبه اول و دانشگاههای ام آی تی و استنفورد رتبه های بعدی را در کل دنیا داشته اند . همچنین بر اساس رتبه بندی معتبر مرکز سنجش عملکرد دانشگاهی که هر ساله در قالب شاخص MUP ارائه می شود ، دانشگاه هاروارد پس از دانشگاههای کلمبیا ، ام آی تی و استنفورد ، رتبه چهارم را دارا بوده است . رتبه بندی نشریه فوربز نیز از معتبرترین رتبه بندیهای دانشگاهی است که بر اساس آن ، دانشگاه هاروارد رتبه 5 را دارا بوده است . شاید معروفترین و معتبرترین رتبه بندی مراکز دانشگاهی ، رتبه بندی شاخص ARWU باشد که به رتبه بندی شانگهای معروف است . بر پایه این رتبه بندی ، دانشگاه هاروارد رتبه نخست را دارا بوده و دانشگاههای استنفورد و ام آی تی رتبه های دوم و سوم را دارند . به همین ترتیب ، دانشگاه هاروارد در رتبه بندی QS رتبه دوم ، در رتبه بندی مقالات علمی رتبه اول ( جان هاپکینز و استنفورد رتبه های بعدی ) ، در رتبه بندی معروف به فاکتور جی ( G. FACTOR ) رتبه دوم ( پس از ام آی تی ) و در رتبه بندی بسیار معتبر THE ( رتبه بندی تحصیلات عالی تایمز ) رتبه عمومی دوم و رتبه اول اعتبار و حسن شهرت را دارا بوده است . جایگاه هر دانشگاه در \" رشته های علمی \" نیز از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که ممکن است یک دانشگاه در کل رتبه بالایی نداشته باشد ولی در یک رشته خاص ( مانند پزشکی ، اقتصاد ، تکنولوژی و ... ) دارای رتبه بالایی باشد . به عنوان مثال ، رتبه جهانی دانشگاه تهران در رشته پزشکی بسیار بهتر از رتبه این دانشگاه به صورت عمومی است . جایگاه دانشگاه هاروارد از این نظر نیز قابل توجه است به طوری که این دانشگاه در رشته های اقتصاد ، کشاورزی ، پزشکی و علوم اجتماعی ( هر یک به صورت جداگانه ) دارای رتبه اول ، در رشته های شیمی و ریاضی دارای رتبه دوم و در رشته های فیزیک و کامپیوتر دارای رتبه چهارم جهانی بوده است . جالب است بدانیم که در میان دانشگاههای کشورمان ، رتبه عمومی دانشگاه تهران در کل دنیا برابر با 1373 ، دانشگاه صنعتی شریف 2255 ، دانشگاه تربیت مدرس 2859 و دانشگاه شیراز 3055 بوده است که رتبه های مناسبی برای کشور عزیزمان نمی باشد .

مجدداً برای مطلبی که زحمت انتخاب و ارسال آن را کشیدید ، سپاسگزارم

این نظر توسط Boss در تاریخ 1394/02/05 و 16:42 دقیقه ارسال شده است

مطلب جامع در عین حال با بیان ساده نوشته شده است.
من می دانستم که دانشگاه هاروارد امریکا اولین دانشگاه جهان از نظر رتبه بندی علمی می باشد، اما اینقدر درباره ی آن اطلاعات نداشتم.
با تشکر

این نظر توسط سپیده در تاریخ 1394/02/05 و 10:37 دقیقه ارسال شده است

خیلی خوب وکامل
مرسی

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1394/02/04 و 17:24 دقیقه ارسال شده است

باعرض سلام
واقعا عالی بود.اطلاعات وآمارهای موجوددرمطلب،بسیارکامل وجامع بود.
متن لوح سردردانشگاه،خیلی جالب بودوبه نوعی دانشگاه رادرمقابل خرافات قرارداده است.
انتخاب بسیارخوبی بود.ازشمابرای این مطلب ارزشمند ممنونم


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 622
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,786
  • بازدید ماه : 4,325
  • بازدید سال : 21,231
  • بازدید کلی : 453,992