loading...
به سوی نور
masoomeh بازدید : 343 شنبه 27 مهر 1392 نظرات (4)

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶۰۰ گونه مار سمی در کره زمین کشف شده است که تنها ۲۰۰ گونه آنها می توانند به انسان آسیب جدی وارد کنند. شما در این مطلب با ۶ تا از کشنده ترین مارهای سمی جهان آشنا خواهید شد.

۱- مار جعفری (Echis carinatus ،Saw-scaled viper)

مار جعفری (Echis carinatus ،Saw-scaled viper)

این افعی (مار جعفری) که ساکن بخشی از هند و خاورمیانه است قوی ترین زهر را ندارد اما به دلیل اینکه بیشتر در مناطق پر جمعیت پیدا می شود سالیانه مسئول مرگ افراد زیادی است.

۲- شاه کبری (King cobra)

شاه کبری (King cobra)

این عجیب است که یک مار می تواند فیلی را از پای در آورد؟ شاه کبرا (افیوفاگوس هنه،Ophiophagus hannah) به اندازه کافی زهر تولید می کند تا یک فیل آسیایی را بکشد و همچنین ۵۰ درصد از انسان هایی که نیش می زند کشته می شوند. طول آن به ۵/۵ متر(۱۸ فوت) می رسد، شاه کبری همچنین طولانی ترین مار سمی جهان می باشد.

۳-مار ببری (Tiger snake ،Notechis scutatus)

مار ببری (Tiger snake ،Notechis scutatus)

این مار کشنده ساکن جنوب استرالیا و تاسمانی است و قربانیانش را با ترکیب قوی نوروتوکسین، انعقاد خون، همولیزین و میوتاکسین(myotoxins) از پای در می آورد. جالب است که اندازه این مارها بسته به نوع طعمه مورد نظرشان متفاوت است.

۴- مار خشمگین (Inland taipan ،Oxyuranus microlepidotus)

مار خشمگین (Inland taipan ،Oxyuranus microlepidotus)

این خزنده اغلب به عنوان مار خشمگین (fierce snake) شناخته می شود و نیش آن می تواند یک انسان را در کمتر از یک ساعت بکشد. این مار یکی از کشنده ترین مارهای روی کره زمین است. سم فلج کننده آن باعث خونریزی در رگ های خونی و بافت های عصلانی می شود.

۵- مار دریایی حلقه سیاه(Hydrophis belcheri ،banded sea snake ،Belcher’s sea snake )

مار دریایی حلقه سیاه(Hydrophis belcheri ،banded sea snake ،Belcher's sea snake )

بسیاری معتقدند این مار آبی، سمی ترین مار دنیا می باشد. گفته شده است که نیش مار Hydrophis belcheri صد برار کشنده تر از هموطن خود (مار خشمگین) است. اما خوشبختانه این مار بومی اقیانوس هند و اقیانوس آرام است و به ندرت دیده شده است که انسانی را نیش بزند.

۶- مامبای سیاه (black mamba ،common black mamba ،black-mouthed mamba)

مامبای سیاه (black mamba ،common black mamba ،black-mouthed mamba)

مامبای سیاه سریعترین و همچنین یکی از کشنده ترین مارهای جهان به شمار می رود. مامبای سیاه می تواند با سرعتی بیش از ۵٫۵ متر بر ثانیه (۱۲٫۵ مایل بر ساعت) حرکت کند و نیش آن می تواند یک انسان را در کمتر از ۳۰ دقیقه بکشد. این مار به دلیل استفاده از دندان های کشنده برای زخم کردن مکرر کسانی که به دامش افتاده اند شناخته شده است.

 

منبع : دنوج

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط behrooz در تاریخ 1392/07/29 و 17:52 دقیقه ارسال شده است

باسلام :
ممنونم که به این حیوان افسانه ای پرداختید .
مار ،حیوان موردعلاقه اینجانب میباشد و بنده باتایید نظرات کاربران : ashena و elham معتقدم که این موجود زیبا وخطرناک فوایدبسیاری نیزدارد.
بازهم ممنون

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1392/07/28 و 9:56 دقیقه ارسال شده است

با سلام
مطلبی بسیار جالب با عکسهایی به مراتب جالبتر بود .
مارها همواره برای بشر ، موجوداتی مرموز و اسرارآمیز بوده اند . نشانه این امر ، حضور پررنگ نماد مار در اساطیر کشورهای مختلف است . نمونه این اساطیر ، ضحاک ماردوش در اسطوره های ایرانی است که ضحاک و مار هر دو نمادی نمادین از مفهوم شیطان و اهریمن هستند و حتی کلمه ضحاک ( برخلاف تصور اولیه که ریشه آن را به صورت عربی و به معنای بسیار خندان می دانستند ) ترکیبی از دو کلمه مار و گرگ و در ترکیب آن ، به معنای مار گرگسان یا گرگسان مار است ( ریشه کلمه ضحاک از دو کلمه آژی دهاکا ترکیب شده است که اولی به معنای اژدها یا مار و دومی به معنای گرگ است ) . در تورات ، مار همان حیوانی است که بر درخت ممنوعه چنبره زده و آدم و حوا را به استفاده از میوه ممنوعه ترغیب می کند ( تعبیر دیگر این موضوع آنست که اگر مار نبود و آدم و حوا را به خوردن میوه از درخت ممنوعه ترغیب نمی کرد و آنان از بهشت رانده نمی شدند ، ما نیز الآن نبودیم و این سایت نیز درست نمی شد ! ) . در اساطیر یونان نیز اوروبروس با نماد مار ، همان موجودی است که گرداگرد جهان حلقه زده و جهان را در بر گرفته است . در اساطیر یونان ، زئوس خدای خدایان است که در مبارزه با اهریمنی به نام تیفون ( نام جعلی برای مار پیتون ) پیروز شد . نماد ست ( SETH ) در اساطیر مصر نیز که از اساطیر بسیار کهن بشری است ، نماد مار یا اهریمن اژدها است . در اساطیر بین النهرین ، روسیه و سایر کشورهای کهن نیز معمولاً اهریمن با تعداد سرهایی به شکل مار تصویر می شود . از طرف دیگر ، تابوی مقدس مار در برخی ملل نماد احترام به این موجود اسرارآمیز است مانند تابوی اژدها که در سرزمین چین به عنوان یک نماد مقدس پرستش می شود و حتی یک روز در سال برای مراسم پرستش آن وجود داشته و سرزمین چین ، به نام سرزمین اژدها نیز خوانده می شود . در کنار تمامی صفات منتسب به مار در قالب اهریمن ، اسرارآمیز ، زیرک و کشنده خاموش ، با نظر کاربر محترم ELHAM نیز موافقم که باید به ویژگیهای بسیار مثبت این حیوان نیز توجه داشت و شاید در این زمینه ، یکی از قویترین دلایل ، انتخاب نماد مار برای لوگوی سازمان بهداشت جهانی باشد که آن را ضامن سلامت بشر می داند . در هر حال ، به نظرم مار با توجه به تعدد انواع آن و خصوصیات مثبت و منفی آن ، همواره یکی از اسرارآمیزترین و پیچیده ترین موجودات و مخلوقات خداوند است و انشاالله مطلب ارائه شده توسط کاربر محترم MASOOMEH و مطلب پیشین با عنوان اسرار زندگی مارها که توسط کاربر محترم BEHROOZ ارائه شده است ، سرآغازی برای بررسی دقیقتر ابعاد مختلف زندگی این موجود عجیب باشد .

این نظر توسط behnam در تاریخ 1392/07/28 و 9:51 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از مطلب جامع و آموزنده ای که ارسال کردید...با Elham wh هم موافقم که فواید زهر مارها بیشتر از مضرات آنهاست. درسته که داستانهای ترسناکی درباره مارها وجود داره اما در پزشکی هم داستانهای زیبای زیادی درباره مارها وجود داره.
یه نکته جالب تر اینکه زهر مار عصبانی چندین برابر کشنده تر از زهر ماری است که آنقدر خشمگین نیست.

این نظر توسط Elham wh در تاریخ 1392/07/27 و 16:13 دقیقه ارسال شده است

جالبه که در همه ی سایت ها از سمی بودن و خطرناک بودن زهر مارها صحبت می شود، امّا صحبت از خاصیت های دارویی زهرها نمی شود!
جالب است بدانید دانشمندان ایــــــــــــــرانی توانستند با استفاده از زهر مار یک ترکیب برای درمان 4 نوع سرطان ایجاد کنند! در کشور های مختلف هم صحبت از خاصیّی فوق العاده که زهر مار دارد و برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است میشود....پس می توان نتیجه گرفت که خاصیّت زهر مارها بسیار بیشتر از مضرّات آنهاست!


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 106
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 551
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,715
  • بازدید ماه : 4,254
  • بازدید سال : 21,160
  • بازدید کلی : 453,921