loading...
به سوی نور
masoomeh بازدید : 282 دوشنبه 02 دی 1392 نظرات (4)

آنها دریافتند که این موجودات کوچک، بدن خود را مشابه روشی که الیاف ضدآب بافته می‌شوند،‌به هم متصل می‌کنند. دانشمندان به نمایش چگونگی عملکرد گروهی مورچه‌ها برای ساخت یک قایق ضدآب شناور در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم پرداخته‌اند.
اسکلت خارجی یک مورچه نسبتا آبگریز بوده از این رو می‌تواند روی آب باقی بماند اما مورچه‌ها این قابلیت ضد آب بودن خود را با چسباندن بدنهایشان به یکدیگر تقویت می‌کنند.


محققان، مورچه‌های آتشین را منجمد کرده و در آزمایشات خود مشاهده کردند که این موجودات در زمان قرار گرفتن در آب، با آروره‌ها، چنگالها و کیسه‌های چسبناک خود با نیرویی 400 برابر وزن بدنشان به هم متصل می‌شوند.
نتیجه آن یک ماده چسبناک و کشسان بود که تقریبا شبیه یک مایع متشکل از مولکولهای مورچه است. مورچه‌ها از یک شکل کروی به حالت قایقی پن‌کیک مانند در می‌آیند که از غرق شدن آنها در آب جلوگیری می‌کند.

 

محققان به پیگیری سفر مورچه‌ها پرداخته و با اندازه‌گیری ابعاد قایقهای مورچه‌ها دریافتند که مورچه‌ها با استفاده از یک ترتیب رفتاری کلیشه‌ای حرکت می‌کنند.مورچه‌ها در خطوط صاف حرکت کرده، به سمت لبه‌های قایق کمانه کرده و مجددا حرکت می‌کنند تا در نهایت به یک لبه بچسبند. این قایق مورچه‌ای برای مسافران خود انسجام، خاصیت شناوری و آب‌گریزی فراهم می‌کند.


از این میان جالبتر آن است که این قایق در کمتر از 100 ثانیه شکل می‌گیرد. همچنین این قایق خودترمیم‌گر بوده و اگر مورچه‌ای از آن جدا شود، دیگران برای پر کردن جای خالی آن حرکت می‌کنند.
این پژوهش می‌تواند از کاربردهایی برای تحقیقات لجستیک و عملیاتی و همچنین علوم مواد از جمله ایجاد دستگاههای شناور ساخت دست بشر برخوردار باشد. همچنین این یافته‌ها می‌تواند بر حوزه رباتیک نیز تاثیر بگذارد.

 

منبع:isna.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/10/08 و 0:29 دقیقه ارسال شده است

با عرض سلام و احترام خدمت کاربر ashena و کاربر behrooz :
از حسن نظر شما درباره این مطلب بسیار متشکرم . توضیحات تکمیلی کاربر آشنا نیز خیلی عالی بود. ممنونم

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1392/10/08 و 0:22 دقیقه ارسال شده است

باسلام:
بسیارممنونم ازشماکه یکی دیگرازشگفتیهای زندگی مورچگان رابیان نمودید.
واقعا دنیای مورچگان،دنیایی شگفت انگیزاست وبنده باکاربرمحترم،آشنانیزموافقم که این حشرات کوچک جثه بزرگ رفتار،بعدازانسان دارای بالاترین هوش درمیان جانداران هستند.
ازشماممنونم که توجه خوبی به زاویه ای دیگراززندگی مورچگان داشتید.وهمچنین ازکاربرمحترم آشنانیز متشکرم که توضیحات بسیارخوبی رادراین مورد،ارایه نمودند.
موفق باشید.

این نظر توسط آشنا در تاریخ 1392/10/07 و 17:34 دقیقه ارسال شده است

با سلام
ممنون از کاربر محترم MASOOMEH برای ارسال این مطلب جالب .
همان گونه که می دانید ، به جرات می توان مورچه ها را باهوشترین موجود زنده پس از انسان نامید ( علیرغم قیاسی که میان رفتار انسان و رفتار تقلیدی میمونها می کنند ) چرا که رفتار آنها از ضریب هوشی بسیار بالایی برخوردار است . یادش به خیر که کتاب مورچگان دانشمند بزرگ موریس مترلینگ را چند بار از روی علاقه مطالعه می کردیم و با انواع مورچه ها و رفتارهای هوشمندانه آنها آشنا می شدیم ( مانند سیستم شهرک سازی مورچه ها در دالانهای پر پیچ و با معماری شگفت انگیز ، سیستم دفع مواد زائد مورچگان ، سیستم دفاعی مورچگان و نظام سلسله مراتب ارتشی آنها ، مورچه های کشاورز ، مورچه های معتاد ، سیستم اطلاع رسانی مورچگان ، هوش آنها در حمله و دفاع در برابر بیگانگان ، نظام برده داری آنها در مورد مورچه های بیگانه اسیر و ... که جملگی نشان دهنده هوش و درایت بسیار بالای این حیوان است که شاید اندازه مغز آن معادل یک سر سوزن باشد ) . سیستم زنجیره ای مورچگان که در مطلب کاربر محترم MASOOMEH نیز اشاره شده است ، یکی از مجموعه سیستمهای بسیار جالب و هوشمندانه مورچه هاست . تشکیل پل مورچه ای برای عبور سایر مورچگان از یک شکاف صعب العبور ، تشکیل زنجیره مورچه ای برای دسترسی به مکانی که به تنهایی قادر به ورود به آن نیستند ، تشکیل زنجیره توپی برای گذر از آب و شناور ماندن در آب و مانند اینها ، از جمله مثالهای سیستم زنجیره ای مورچه هاست . در برخی نقاط آفریقایی که مورد تهاجم لشکر میلیونی مورچه های گوشتخوار ( با عنوان سیافوها ) قرار می گیرند ، ساکنین روستاها به هیچ عنوان نتوانسته اند مانع پیشروی سیافوها شوند و حتی تدبیر ساکنین یکی از روستاها مبنی بر این که تمامی افراد خانه ها به بالای تختها می رفتند و پایه تختها را داخل کاسه ای پر از سرکه قرار می دادند تا سیافوها نتوانند از سرکه عبور کرده و به بالای تختها دسترسی پیدا کنند نیز با شکست مواجه شده بود چرا که این مورچه ها با حرکت زیر سقف خانه ها و تشکیل زنجیره مورچه ای ( مانند لوستری که از سقف آویزان باشد ) خود را به انسانهای جای گرفته روی تخت می رساندند . به هر حال مورچگان دنیای بسیار جالبی دارند که بنا به گفته دانشمند بزرگ موریس مترلینگ ، در زمان نگارش کتاب مورچگان توسط ایشان یعنی بیش از هشتاد سال پیش ، نزدیک به بیست هزار جلد کتاب علمی و مفید در این زمینه نوشته شده بود .
مطلب ارسالیتان بسیار جالب بود
موفق باشید

این نظر توسط Amin در تاریخ 1392/10/07 و 9:50 دقیقه ارسال شده است

چه جالب !!!


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 474
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,638
  • بازدید ماه : 4,177
  • بازدید سال : 21,083
  • بازدید کلی : 453,844