loading...
به سوی نور
masoomeh بازدید : 905 جمعه 06 تیر 1393 نظرات (7)

ـ اوکاپی

ـ نام انگلیسی:okapi

ـ نام علمی:okapia johnstoni

اوکاپی ها حیواناتی کمیاب از خانواده زرافه ها هستند. از نظر ظاهری بسیار شبیه به اسبها هستند اما از نظر رفتاری به زرافه ها شبیهند.آنها در جنگلهای گرمسیری انبوه در کنگو و در ارتفاعات ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر زندگی می کنند.

طول بدن 2/5 متر و ارتفاع از شانه ها 1/5 متر است. وزن بدن ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم می باشد. گردن این حیوان به نسبت سایر نشخوارکنندگان بلند است. گوشها بلند و قابل انعطاف می باشد. بدن به رنگ قهوه ای سوخته با خطهای افقی سفید کرم در پاها تا زانو و بعد تا قوزک پا به رنگ سفید می باشد. گونه ها، گلو و قفسه سینه به رنگ خاکستری سفید یا برنزه است. رنگ منحصر بفرد اوکاپی به او اجازه می دهد که در انبوهی از گیاهان و برگها قابل دیدن نباشد. اوکاپی نر دارای شاخهای کوچکی مانند زرافه روی سر می باشد که از موهای تنیده شده با هم می باشد و از ۱۵ سانتیمتر تجاوز نمی کند. این شاخها در استخوان پیشانی می باشد. ماده ها ممکن است کمی قرمز رنگ باشند، بدون شاخ و حدود ۲/۴ سانتیمتر بلند تر از نرها. هر دو نر و ماده دارای غده عرقی در بین شکاف بین سمها هستند.مانند زرافه دارای زبان بلند و سیاهی هستند که از آن برای گلچین کردن شکوفه ها، جوانه ها و شاخ و برگهای درختان و درختچه ها و بوته ها استفاده می کنند و همچنین برای تمیز کردن خود از آن استفاده می کنند.علاوه بر آن اوکاپیها در راه رفتن و یورتمه رفتن کاملا شبیه رزافه ها هستند و دقیقا مانند آنها و در یک زمان گام برمی دارند.

اوکاپی های ماده برای گذراندن دوره بارداری و زایمان به انزوا درجنگلهای انبوه می روند. دوره بارداری ۴۴۰ روز است و در پایان دوره ۱ بچه بدنیا می آید. اوکاپی های تازه به دنیا آمده در هنگام تولد ۱۴ تا ۳۰ کیلوگرم هستند.آنها در هنگان تولد دارای استقلال هستند و بعد از یک مراقبت ۳۰ دقیقه ای قادر به ایستادن روی پاهای خود هستند. بچه ها ۱ تا ۲ روز اول زندگی خود را با مادر صرف می کنند و با مادر به کاوش و شناخت محیط اطراف می پردازند.بعد از آن یک مکان مخفی و مناسب پیدا کرده و آن را به عنوان لانه خود بر می گزینند. برای دو ماه آنها ۸۰% زمان خود را در آن لانه صرف می کنند.این رفتار پنهانی برای رشد سریعتر بچه و محافظت در مقابل شکارچیان می باشد.در طول این مرحله پنهان اوکاپی جوان پرستاری و ممارست می شود و نسبتا کم مدفوع می کند.این استراتژی کمک می کند که آنها بوسیله شکارچیان شناسایی نشوند.پایان شیر دهی در ۶ ماهگی است اگرچه ممکن است اوکاپی های جوان تا بیش از یکماهگی به شیر خوردن ادامه دهند.در نرها شاخها در یکسالگی شروع به رشد می کند و هر دو نروماده در حدود ۲ سالگی به بلوغ جنسی و در ۴ تا ۵ سالگی به رشد کامل می رسند. عمر اوکاپی ها در اسارت ۳۰ سال گزارش شده آمار در حیات وحش آماری در دسترس نیست.

اوکاپیها یا تنها یا به صورت زوج مادر- فرزند هستند.آنها در قلمروشان همپوشانی مساوی دارند و نوعا در فاصله حدود ۶۰ متری از هم هستند. اگرچه آنها حیواناتی اجتماعی نیستند اما همدیگر رو در حیات وحش تحمل می کنند و ممکن است حتی در گروههای کوچک به چرا بپردازند.نرها با ادرار، قلمرو خود را نشانه گذاری می کنند و همچنین هر دو نروماده با مالیدن گردنشان در درختان نشانه گذاری می کنند.اوکاپی ها چندین رفتار پرخاشگرانه شامل لگد زدن و انداختن سر به بالا دارند.در اسارت حیوانات حاکم گردنشان را مستقیم نگه می دارند و سر را بالاتر از زیردستان نگه می دارند.در اصل جای سر و گردن علامت واضح اطاعت است. به علاوه تمیز کردن اجتماعی و رفتار های بازی در جوانان و نوجوانان مشترک بنظر می رسد.روابط صوتی در بسیاری در تعاملات و ارتباطات اجتماعی اسارت شامل اتصال مادروفرزند، فریادهای درماندگی و رفتارهای عاشقانه بسیار مهم است.

اوکاپی ها حیواناتی روز فعالند و اصولا از برگ ها، جوانه ها،شکوفه ها و بیشتر از ۱۰۰ گونه مختلف از گیاهان جنگلی تغذیه می کنند. بسیاری از گونه های گیاهی که توسط اوکاپی ها استفاده می شود بوسیله انسانها سمی شناخته شده است.بعلاوه اوکاپی ها از سبزه ها، میوه ها، سرخس ها و قارچ ها هم تغذیه می کنند. آزمایشات مدفوع اوکاپی ها آشکار می کند که آنها از ذغال چوب درختانی که بوسیله رعد و برق سوخته اند نیز استفاده می کنند.

این حیوان در لیست IUCN درلیست Lower Risk – Near Threatened است.

 

 

منبع : شبکه اینترنتی آفتاب

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط Boss در تاریخ 1393/04/08 و 16:49 دقیقه ارسال شده است

با تشکر از شما برای ارسال این مظلب مفید
به دلیل کمبود وقت نتوانستم به موقع آن را بخوانم و نظر خود را ارائه کنم.
برای اولین بار بود که اسم و شکل این حیوان را می دیدم و برایم جالب بود که همچین حیوانی هم در طبیعت وجود دارد.

این نظر توسط shadi در تاریخ 1393/04/08 و 10:12 دقیقه ارسال شده است

وای چقدرجالب.
اصلا\"تابحال راجع بهش چیزی نشنیده بودم.فوق العاده است.
هرجای بدنش شکل یه حیوانه.خیلی دوست دارم ازنزدیک ببینمش .
دستتون دردنکنه که این حیوان رومعرفی نمودید.واقعا\" حیرت انگیز وجالبه
متشکرم

این نظر توسط neda در تاریخ 1393/04/07 و 14:47 دقیقه ارسال شده است

با سلام
خیلی خوشحالم بعد از مدتها مطلبی راجع به حیوانات دیدم برام تنوع بود سپاس از شما

این نظر توسط mahsa در تاریخ 1393/04/07 و 12:37 دقیقه ارسال شده است

کاربرعزیز masoomeh:
من هم ازدیدن این جانورعجیب وبقول کاربر behrooz \"ترکیبی \"،خیلی تعجب کردم.
آخرمطلب جالب بودکه نوشته بود این جانوراز ذغال چوب سوخته استفاده میکند.
کلا\" جانورعجیبی است.
خیلی جالب بود
متشکرم

این نظر توسط HAMI در تاریخ 1393/04/07 و 12:21 دقیقه ارسال شده است

متشکرم اززکاربرمحترم masoomeh
حیوان عجیبی رامعرفی نمودید.به نظرنمی رسد این حیوان ازاول دارای چنین شکل وشمایلی بوده باشد.احتمالا\" روند تکاملی داشته یااتفاقی، باعث شده اینچنین چند شکلی شود.
به هرحال مطلب خوب وعجیبی بود.
ازشماتشکردارم
مرسی

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1393/04/06 و 18:38 دقیقه ارسال شده است

باسلام
اطلاعات جالبی ازاین حیوان استثنایی ارائه نمودید.شخصا\"تاکنون ازوجودچنین حیوانی بی اطلاع بودم.تقریبا\" حیوانی ترکیبی است.دوره بارداری 440 روزه این حیوان بسیارجالب بود.استقلال جسمی در30 دقیقه واستقلال رفتاری بعداز2 روز،ازجمله نکات جالب زندگی این حیوان است.باکمی دقت درشکل کلی وظاهری این حیوان،به نظرمیرسد اوترکیبی از زرافه،اسب،گورخر وقاطرمیباشد.
حیوان جالبی است .
ازشمامتشکروممنونم

این نظر توسط behnam در تاریخ 1393/04/06 و 12:54 دقیقه ارسال شده است

حیوان جالبی است و همچنین باهوش به نظر می رسد. از لحاظ ظاهری هم خیلی زیباست. به خصوص چهره اش.
از اینکه این حیوان در حال انقراض است واقعا متاسف شدم. امیدوارم سیاست های لازم برای نگهداری آنها را هرچه زودتر در پیش بگیرند. خداراشکر که این حیوان در ایران نیست وگرنه تا به حال چندین بار منقرض شده بود!
از اینکه این مطلب را درباره این حیوان جالب و دوست داشتنی ارسال کردید ممنونم.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 101
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 480
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,644
  • بازدید ماه : 4,183
  • بازدید سال : 21,089
  • بازدید کلی : 453,850