loading...
به سوی نور
ashena بازدید : 562 دوشنبه 09 دی 1392 نظرات (5)

1 – بن ماضی به معنای سوم شخص یک مصدر است مانند رفت برای رفتن ، گفت برای گفتن و شنید برای شنیدن ( یا به عبارت دیگر ، بن ماضی عبارتست از مصدر بدون حرف " ن " انتهایی آن )

2 – بن مضارع عبارتست از فعل امر بدون حرف " ب " اول آن مانند بین برای دیدن ( فعل امر می شود ببین و بن مضارع می شود بین ) ، رو برای رفتن ( رفتن ، برو ، رو ) ، بر برای بردن ( بردن ، ببر ، بر ) ، نویس برای نوشتن ( نوشتن ، بنویس ، نویس ) ، گوی برای گفتن ( گفتن ، بگوی ، گوی ) ، جوی برای جوییدن ( جوییدن ، بجوی ، جوی ) و شوی برای شستن ( شستن ، بشوی ، شوی )

اکنون چند ترکیب زیبا از بن ماضی یا بن مضارع را مرور می کنیم :

1 – بن مضارع بعلاوه حرف " الف " ( مانند توانا از مصدر توانستن ، گویا از مصدر گفتن ، جویا از مصدر جُستن ، بینا از مصدر دیدن و شنوا از مصدر شنیدن ) . این ترکیب معنای صفت فاعلی را در خود دارد که به معنای دارا بودن یک صفت به صورت ذاتی است ( مانند بینا که صفت ذاتی کسی است که خیلی خوب می بیند و می توان آن را در ترجمه بصیر عربی به کار برد )

2 – بن مضارع بعلاوه حرف " شین " ( مانند روش از مصدر رفتن ، گویش از مصدر گفتن ، پرسش از مصدر پرسیدن ، نوازش از مصدر نواختن ، جوشش از مصدر جوشیدن ، خورش از مصدر خوردن ، ورزش از مصدر ورزیدن ، سازش از مصدر ساختن )

3 – بن ماضی بعلاوه بن مضارع از یک مصدر مشترک با اتصال آنها توسط حرف " واو " ( مانند رُفت و روب از مصدر رُفتن ، گفت و گوی از مصدر گفتن ) که در مجموع معنای مصدری دارد .

4 – بن ماضی یک مصدر بعلاوه بن ماضی مصدر مخالف با اتصال آنها توسط حرف " واو " ( مانند دید و بازدید ، رفت و آمد ، آمد و شد ، زد و خورد )  

5 – بن مضارع بعلاوه پسوند " نده " ( مانند جوینده از مصدر جُستن ، گوینده از مصدر گفتن ، شنونده از مصدر شنیدن ، راننده از مصدر راندن ، برنده از مصدر بردن ، خورنده از مصدر خوردن ، نوازنده از مصدر نواختن ، آینده از مصدر آمدن ، آفریننده از مصدر آفریدن ) . این ترکیب در معنای صفت فاعلی می باشد که باز هم به معنای انجام یک امری به صورت ذاتی توسط یک فرد است . به عنوان مثال ، هر کدام از ما ممکن است اتومبیل رانی کنیم ولی تعداد محدودی را به عنوان " راننده " می شناسیم یا هر کدام عباراتی را بیان می کنیم ولی تعداد محدودی از افراد را به عنوان " گوینده " می دانیم . اصطلاح دیگری که در این زمینه وجود دارد ، صفت فاعلی مرکب است زمانی که همین صفت فاعلی با کلمه ای پیش از آن مطرح شود که در این صورت ، پسوند " نده " نیز از انتهای عبارت حذف می شود مانند قایقران که از ترکیب " راننده " با " قایق " به دست آمده ولی عرف نیست که به صورت " قایقراننده " بیان شود بلکه آن را " قایقران " می خوانیم . مثالهای دیگر عبارتست از فیزیکدان ( فیزیک بعلاوه داننده با حذف پسوند " نده " ) ، ریاضیدان ، کتابخوان ، دلنواز ، فالگیر ، مُشک فشان و عطرافشان . در این حالت به دلیل آن که پسوند " نده " از انتهای ترکیب حذف شده است ، به آن " صفت فاعلی مرکّب مُرَخَّم " ( به معنای زخم خورده ) گویند چرا که اولاً ترکیب حاصله ، معنای صفت فاعلی دارد ، ثانیاً از دو کلمه تشکیل شده است و ثالثاً بخشی از این ترکیب ، زخمی شده است .

6 – بن ماضی بعلاوه حرف " ه " ( مانند خورده از مصدر خوردن ، بُرده از مصدر بردن ، شنیده از مصدر شنیدن ، دیده از مصدر دیدن ، ایستاده از مصدر ایستادن ، خوانده از مصدر خواندن ، بسته از مصدر بستن ) . کلمه حاصله در این حالت ، صفت مفعولی خواهد بود چرا که به معنای مفعول بودن ذاتی می باشد .

7 – بن مضارع بعلاوه حرف " ه " ( مانند خنده از مصدر خندیدن ، گریه از مصدر گریستن ، ) . در اینجا ترکیب حاصله ، همان معنای مصدری را خواهد داشت ( برای مثال ، گریه همان معنای گریستن را دارد و خنده همان معنای خندیدن ) .         

8 – بن مضارع بعلاوه پسوند " ان " ( مانند خواهان از مصدر خواستن ، پویان از مصدر پوییدن ، خندان از مصدر خندیدن ، گریان از مصدر گریستن ، افتان از مصدر افتادن ، روان از مصدر رفتن ، دوان از مصدر دویدن ، تابان از مصدر تابیدن ) . ترکیب حاصله در اینجا نیز صفت فاعلی خواهد بود ولی به صورت مرخم بیان نمی شود مانند پای کوبان .

9 – تکرار بن مضارع از یک مصدر با اتصال آنها توسط حرف " الف " ( مانند کشاکش از مصدر کشیدن ) . البته باید دقت داشت که ترکیب مشابه دیگری نیز وجود دارد که از تکرار یک " اسم " ( به جای بن مضارع ) با اتصال آنها توسط حرف " الف " به وجود می آید مانند سراسر ( و به همین علت ، کلمه سرتاسر غلط است ) ، دمادم ، بینابین ، برابر و لبالب .

10 – بن ماضی بعلاوه پسوند " ار " ( مانند گفتار از مصدر گفتن ، رفتار از مصدر رفتن ، جُستار از مصدر جُستن ، دیدار از مصدر دیدن ، کشتار از مصدر کشتن ) . معنای این ترکیب نیز معنای مصدری است ( برای مثال ، گفتار همان گفتن است و دیدار همان دیدن ) .

 

یافتن ترکیبات مختلف و بازی با کلمات به صورتهای فوق ، یکی از تفریحات بنده در طول حداقل سی سال گذشته بوده است و از میان ترکیبات مختلف حاصل از این بازی ، کلمات و عبارات زیبایی به دست می آید که می تواند گفتار و نوشته ها را زیباتر نماید .  

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط neda در تاریخ 1392/10/15 و 23:12 دقیقه ارسال شده است

یک تشکر ویژه برای کاربر معصومه چون ایشون فقط به سوال بنده توجه داشتند...خیلی ممنون از شماشکلکشکلکشکلکشکلک

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/10/12 و 7:47 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت کاربر محترم neda:
همانطور که فرمودید کلمات عربی در زبان ما خیلی استفاده می شود و گاهی آنقدر این رخنه عمیق است که به سختی می توان عربی یا فارسی بودن کلمه را تشخیص داد.
ممنونم از شما به خاطر باز کردن باب صحبت در این باره را

این نظر توسط معصومه در تاریخ 1392/10/12 و 7:42 دقیقه ارسال شده است

با سلام :
سپاسگزارم که این مطلب مفید را در جهت پاس داشتن زبان شیرین پارسی تهیه نمودید.موارد جالبی را بیان کردید که اگر استفاده از آنها برایمان عادت شودسخن گفتنمان بسیار شیوا تر و شیرین تر خواهد بود.
مطلب خیلی خوبی بود . باز هم تشکر می کنم.

این نظر توسط neda در تاریخ 1392/10/12 و 0:52 دقیقه ارسال شده است

با سلام
موضوع جالبی است
زبان پارسی شیرین است و شکی در آن نیست ولی از زمانی که زبان عربی وارد زبان ما شد اون سادگی و زیبایی زبان پارسی تا حدودی از بین رفت و این مساله خیلی منو آزار میده البته این نظر منه ....به قول حافظ که میفرماید :دهان پر از عربی است....دوست دارم نظر کاربران رو در این باره بدونم ....با سپاس از کاربر محترم آشنا

این نظر توسط behrooz در تاریخ 1392/10/11 و 21:39 دقیقه ارسال شده است

باسلام:
نکات بسیارجالبی بود که بااینکه بنده اطلاع زیادی از صرف ونحو ندارم اما،نثرروان وبیان ساده و روشن شما ،باعث شد حس خوبی از این ترکیبات به من دست دهد.
درواقع تجربه بازی بااین کلمات مانندبن ماضی مصدربعلاوه بن ماضی مصدرمخالف ویا تکرار بن مضارع از یک مصدر با اتصال آنها توسط حرف الف بسیارجالب و حیرت آوراست.ممنون ازاینکه بازهم بایک مطلب آموزشی و تجربی ،درپیشبرداطلاعات عمومی بنده وسایرکاربران سایت تلاش نمودید.
موفق باشید.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 363
  • کل نظرات : 1138
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 32
  • آی پی امروز : 94
  • آی پی دیروز : 79
  • بازدید امروز : 434
  • باردید دیروز : 259
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 1,598
  • بازدید ماه : 4,137
  • بازدید سال : 21,043
  • بازدید کلی : 453,804